Nya uppgifter om krav på eldrift hos tjänstebilar 2030

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 jul 2025

För några veckor sedan kom det uppgifter om att EU-kommissionen planerar ett lagförslag som slår fast att nya tjänstebilar inom EU måste vara eldrivna från 2030. Det skulle innebära en delvis skärpning av beslutet om att endast tillåta försäljning av utsläppsfria nya bilar inom EU från 2035.

Bakgrunden var uppgifter i ett dokument från i mars i år inför ett möte mellan EU-kommissionen och fler europeiska biltillverkare. I dokumentet stod det visserligen ingenting om att några sådana regler ska gälla från 2030, däremot upprepades flera gånger vikten av att skynda på omställningen hos just företagsbilar. Då företagsbilar står för omkring 60 procent av nybilsregistreringen inom EU skulle ett sådant beslut innebära en förberedelse och stort kliv på vägen inför att alla nya bilar inom EU måste vara utsläppsfria från 2035. Samtidigt skulle det leda till en kraftig ökning av begagnade elbilar på marknaden när de efter några år tjänsttgjort inom olika flottor.

Nu kommer fler uppgifter i bland annat tyska medier om att EU-kommissionen arbetar på ett sådant förslag. Det ska presenteras i slutet av sommaren, men några detaljer kring vad det handlar om ges inte. Att det arbetas på ett förslag på en ändring av de nuvarande reglerna har i alla fall bekräftats.

I dokumentet från mars talas det om tjänstebilar som ett brett begrepp som innefattar yrkesfordon som transportbilar, samt taxibilar och hyrbilar. Enligt de nya uppgifterna ska förslaget om endast utsläppsfria tjänstebilar från 2030 handla om större flottor, som de hos hyrbilsföretag och tjänstebilar hos större företag. Dokumentet från i mars lyfter bland annat utmaningen med att kunna ladda stora flottor av hyrbilar vid flygplatser och att det krävs modernisering av elnäten och utbyggnad av laddinfrastruktur. Något som hyrbilsbolagen själva inte kan styra över och det trycks därför på behovet av samarbeten.

Innan ett förslag från EU-kommissionen kan bli en gällande lag måste det godkännas av medlemsländerna i Europeiska rådet samt av EU-parlamentet. Men redan uppgifterna om att EU-kommissionen förbereder ett sådant förslag har stött på både kritik och stöd. I första hand från tyska politiker, då det är därifrån uppgifterna kommer. Landets kristdemokratiske transportminister Patrick Schneider meddelar att hans departement arbetar för att ett sådant förslag inte ska bli verklighet – om det ens kommer ett sådant förslag.

Från landets socialdemokrater, som innehar ministerposten i det tyska handelsdepartementet som också är de som faktiskt hanterar frågan, kommer det däremot positiva toner.

– Jag välkomnar EU-kommissionens initiativ att i högre grad hålla företag ansvariga för sin mobilitet, sa Isabel Cademartori som är trafikpolitisk talesperson för de tyska socialdemokraterna.

Det är med andra ord laddat för en ny trafikpolitisk strid inom EU om förslaget kommer efter sommaren. Biltillverkarna då? Från dem är det tyst, och det spekuleras om det ska tolkas som ett passivt stöd till ett eventuellt krav på endast utsläppsfria tjänstebilar redan från 2030. Något som skulle leda till ökad försäljning av elbilar, inte minst från just de tyska tillverkarna BMW, Mercedes och Volkswagen som till stor del säljer just tjänstebilar.