Nytt beslut igen – vändning kring miljözon i Stockholm

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 maj 2025

Det har varit olika bud till vad som planerades bli Sveriges första miljözon klass 3 i centrala Stockholm. Något som skulle innebära att endast el- och gasbilar får köra inom området på 20 kvarter som sträcker sig mellan Hamngatan i söder, Kungsgatan i norr och Sveavägen i väster och Birger Jarlsgatan i öster.

Planerna stoppades av Länsstyrelsen efter att det kommit in klagomål från privatpersoner och företag då det ansågs bryta mot lagen. Samtidigt prövades saken även av Förvaltningsrätten, som tidigare kom fram till beslutet om miljözon klass 3 skett på korrekt sätt. I samband med det meddelade trafikborgarrådet Lars Strömgren att zonen skulle införas nu i vår.

Inom det blåa området var det tänkt att miljözon klass 3 skulle införas.

Men nu pausas planerna igen efter beslut hos Länsstyrelsen som upphäver beslutet från Stockholm stad om att införa världens första miljözon klass 3. Orsaken uppges vara att Stockholm stads utredning inte skett på korrekt sätt.

– Vi anser att utredningen brister, varför beslutet behöver upphävas. Upphävandet av stadens beslut säger inget om huruvida det är möjligt att införa miljözon klass 3 i området eller inte, säger Shiva Norvad som är tillförordnad chefsjurist på Länsstyrelsen Stockholm.

Helt från bordet är planerna på en miljözon klass 3 ändå inte. Men för att införa den måste Stockholm stad överklaga Länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen, alternativt lämna in en ny utredning.

– Tyvärr har staden haft för bråttom och det betalar vi nu priset för. Med en bredare förankring och dialog med berörda från början hade vi inte behövt hamna här, med oklarheter vad som gäller framöver, om det blir en miljözon eller inte, säger Tina Thorsell som är samhällspolitisk chef på Transportföretagen i ett uttalande.

Annons: