Offentliga laddare i 90 procent av Sveriges kommuner

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 mar 2022

Bättre laddinfrastruktur pekas ofta ut som den enskilt viktigaste faktorn för att få fler att byta till elbil. Att det finns vita fläckar på kartan över snabbladdare råder det ingen tvekan om. Förbättringar behövs, men hur ser det egentligen ut med infrastrukturen för att ladda just nu? Kanske bättre än du tror.

Organisationen Gröna Mobilister har i samarbete med Power Circle gjort en unik kartläggning över möjligheterna att köra både med el och förnybara bränslen i Sverige. Datan har samlats i appen ”Tanka Grönt”, som än så länge endast visar information för Blekinge.

Underslkningen visar att det går att tanka etanol och HVO100 i 97 respektive 68 procent av Sveriges kommuner. Fordonsgas hittas i 42 procent av kommunerna och vätgas ännu endast i fyra kommuner.

För möjligheterna att köra elbil ser förutsättningarna lite annorlunda ut. De flesta har inte en bensinmack hemma i garaget. Däremot el och med det möjligheten att ladda hemma.

Men kartläggningen visar även att de som inte kan göra det generellt inte har några problem att hitta kontakter för att koppla in elbilen.

Enligt studien finns det offentliga laddstationer i 90 procent av Sveriges 290 kommuner. I 65 procent av dem hittas även snabbladdare och andelen väntas öka under kommande år.

Att hemmaladdning är det bästa alternativet för den som vill spara pengar är ingen hemlighet. Men en tidigare undersökning från branschorganisationen Bil Sweden visade att elbil alltid är överlägset billigast, oavsett om du har möjlighet att ladda hemma eller inte.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!