Elbilen logo Meny

Ojämn fördelning av stöd till privata laddplatser

Att infrastrukturen för att ladda elbilar skiljer sig åt över landet kommer inte direkt som en nyhet. Men även fördelningen av ekonomiskt stöd för att bygga laddstationer är ojämnt. Det visar en genomgång som Sveriges Radio har gjort baserad på siffror från Naturvårdsverket och Skatteverket.

Från 2015 till november 2021 delade staten ut 1,7 miljarder för att bygga privata laddplatser vid bland annat bostadsrättföreningar och arbetsplatser. Alla har kunnat ansöka om pengarna och Sveriges Radio har tittat på vilka kommuner som fått beviljat stöd.

Undersökningen visar att majoriteten av pengarna har gått till storstadskommuner, där också finns fler elbilar. Mest pengar har gått till kommunerna Danderyd och Värmdö utanför Stockholm. Även skidorter som Malung och Sälen med tidvis många besökare kommer högt på listan.

Minst stöd har gått till Västernorrland där det totalt delats ut endast 14 miljoner av de 1,7 miljarderna. Det är mindre pengar än vad som gått till Danderyds kommun.

En orsak till den ojämna fördelningen kan vara att det har brustit i informationen om att det finns möjlighet att ansöka om stöd.

Även Trafikverket har sedan 2020 erbjudit totalt 88,3 miljoner kronor för att bygga snabbladdare på 87 platser utmed vägar i glesbygd som klassats som ”vita fläckar”. Men vid 15 av platserna var intresset för lågt och lyckades inte locka några aktörer.

Hittills har heller inga snabbladdare byggts, men enligt Trafikverket måste de som tilldelats driftstöd vara i drift senast sista oktober i år.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-01-25