Över 570 000 elbilar från Volkswagenkoncernen förra året

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 jan 2023

Att märket Volkswagen och Audi förra året ökade leveranserna av elbilar förra året har vi redan fått veta.

Nu har siffrorna för hela Volkswagenkoncernen släppts. Det innefattar då märket Volkswagen, Skoda, Seat/Cupra, Audi och Porsche. Men också koncernens lyxmärken som Lamborghini och Bentley samt transportbilar och lastbilar och bussar från Scania och MAN.

Det totala antalet levererade fordon för alla koncernens märken, drivlinor och marknader var förra året svindlade 8 262 900 stycken. Men precis som hos flera andra tillverkare innebar 2022 en minskning jämfört med året innan. 2021 levererade Volkswagenkoncernen 7 procent fler fordon, eller 8 881 900 stycken.

2022 minskade leveranserna av Porsche Taycan med 16 procent jämfört med 2021

Antalet eldrivna modellerna fick däremot ett rejält uppsving under förra året. Totalt kunde Volkswagenkoncernens olika märken under 2022 leverera 572 100 elbilar globalt. Det är en ökning med 26 procent jämfört med året innan.

Av dem gick 24 204 elbilar till Sverige, vilket innebar att eldrivna modeller stod för 32 procent av de totalt 75 936 bilar från koncernen som registrerades här förra året.

Volkswagen ID.4 var koncernens mest sålda elbil under 2022

– I det stora hela ser vi en nedgång i våra registreringssiffror men vi har samtidigt ökat när det gäller eldrivna bilar och är klart ledande där på den svenska marknaden, säger Claes Jerveland som är vd för Volkswagen Group Sverige.

Även elbilarnas andel i det totala antalet leveranser steg till 6,9 procent jämfört med 5,1 procent under 2021. Koncernen räknar också med fortsatt stor efterfrågan på eldrivna modeller. För 2023 är målet att elbilarna ska stå för 11 procent av årets totala leveranser.

Skoda Enyaq knep andraplatsen bland koncernens elbilar

– Våra varumärken har uppvisat godkända resultat när det gäller leveranser i en mycket utmanande miljö förra året. Jag är särskilt glad över att vår omställning till elektrifiering fick ytterligare dragkraft över varumärkena och att vi nådde vår målandel på mellan 7 och 8 procent för helt eldrivna bilar trots dessa utmaningar, kommenterar Hildegard Wortmann från Volkswagens ledning för försäljning resultatet.

Men det var inte spikrakt uppåt för alla eldrivna modeller. Porsches leveranser av Taycan minskade till exempel med 16 procent jämfört med året innan och landade på 34 800 exemplar.

Volkswagen ID. 6 – endast för de som bor i Kina

Sett till de olika marknaderna var Kina den där elbilarna ökade mest med 68 procent. Till exempel levererades 37 500 exemplar av den för Kina exklsiva sjusitsiga elsuven Volkswagen ID. 6. Även i Nordamerika och Europa ökade leveranserna av elbilar med 18 respektive 13,5 procent.

Storsäljaren bland elbilar globalt var elsuven Volkswagen ID. 4, som också blev Sveriges mest registrerade elbil förra året med 8 874 exemplar. Räknas alla marknader där den säljs ihop landar resultatet på 193 200 exemplar under 2022.

På andra plats och med långt färre levererade exemplar hamnade Volkswagen ID. 3, med 76 600 exemplar. Den följs av Skoda Enyaq både som suv och med coupékaross som levererades i 53 700 exemplar.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: