Över hälften av Mercedes lastbilar ska vara eldrivna 2030
Carl Undéhn
22 sep 2021
Mercedes har förändrat sin strategi ”Ambition2039” och vill nu snabba på omställningen för att bli en elbilstillverkare innan 2030.
Även tillverkarens avdelningen för lastbilar höjer elektrifieringstakten och under eventet ”Shaping the Now & Next 2021” presenterade företaget ett nytt mål.
– 2030 vill vi sälja fler eldrivna lastbilar än icke-eldrivna i Europa, säger Mercedes Truck svenska chef Karin Rådström.
Med ”eldrivna” menar hon egentligen både el och vätgas Mercedes satsar på en dubbelstrategi som innefattar lastbilar med både batterier och bränsleceller.
Utvecklingen av vätgasdrivna lastbilar sker i samarbete med Volvo Lastvagnar genom det gemensamma bolaget Cellcentric. Målet med det är inget mindre än att bli världsledande på bränslecellssystem för lastbilar.
Ännu genomförs endast tester med den vätgasdrivna lastbilen GenH2 som är tänkt att lanseras 2027. Men i somras presenterade Mercedes den färdiga versionen av sin första batteridrivna lastbil eActros. Den kan utrustas med tre eller fyra batteripaket på som mest 420 kWh och ska då en räckvidd på 40 mil med full last.
Tanken med Mercedes dubbelstrategi är att erbjuda batteridrivna lastbilar för kortare sträckor med mindre last och lastbilar med bränsleceller för tunga transporter som ska gå långt.
Konkurrenten Scania, där Karin Rådström tidigare var försäljningschef, går däremot en annan väg och satsar helt på batteridrivna lastbilar för både korta och långa sträckor.
Under eventet tryckte Mercedes också på sin service kallad ”eConsulting” som ska hjälpa transportföretag att byta till märkets eldrivna lastbilar. Dessutom passade Mercedes Trucks på att visa upp de nya modellerna Actros F, Actros L och Actros Edition 2 – alla med dieselmotor.