PICKUPS

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

4 aug 2020

USA:s favoritpickup ska få eldrift. Det handlar om Fords F-serie, som introducerades redan 1947 och som sedan 1977 har varit ohotad på pickup-tronen.

Sedan 1986 är F150 dessutom den mest sålda bilen i USA. Mycket talar för att det är precis den som ska kunna fås med elmotor. Komponenterna kan till och med komma från Volkswagen, sedan de båda biltillverkarna nyligen inledde ett samarbete.

– Vi ska elektrifiera F-serien, det kommer både en helelektrisk och en hybridvariant, sa vd:n Jim Hackett under ett framträdande i samband med motormässan i Detroit.

Bilen kommer förmodligen redan nästa år. Specifikationerna är dock fortfarande hemliga, men företaget vet redan hur de ska marknadsföra bilen: Om man har ett stort batteri behöver man som hantverkare vare sig köpa en generator i 10 000-dollars-
klassen eller köra runt med den.

Även Tesla har planer på att visa upp en eldriven pickup, men när det sker kommer de att vara långt ifrån ensamma på marknaden.

Så sent som i höstas presenterade startup-företaget Rivian två elbilar. Den ena en pickup med imponerande specifikationer, vilka vi redogjorde för i det förra numret av papperstidningen. Den piggaste varianten ska göra noll till hundra på omkring tre sekunder. Dragkrok ska den också ha, en som klarar hela fem ton.

Högst upp ser vi Teslas skisser på deras mastodont-pickup. Elon Musk har lovat en design som sticker ut. Rejält. Nedan, Rivian, som vi skrev om i förra numret.

I början av året, strax innan motormässan i Detroit, presenterade ytterligare ett företag planer på att bygga en helelektrisk pickup. Atlis, som det heter, vill inte vara sämre än Rivian. Deras bil ska kunna dra släp på nio ton. Den med det största batteripaketet uppges ha en räckvidd på 800 kilometer. Nöjer man sig med det mindre batteriet kommer man 500 kilometer på en laddning och den uppges bara ta en kvart. Instegsversionen ska man kunna köpa för 45 000 dollar, vilket leder till frågan om bilen kan bli verklighet – i alla fall till det priset.

Oavsett hur det ligger till bevisar den senaste tidens händelseutveckling att elbilar verkligen börjar bli en kraft att räkna med. För varför skulle Ford annars elektrifiera sin bästsäljare decennium efter decennium?

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: