Polestar protesterar mot väntad ändring av EU:s utsläppsregler

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 dec 2025

Idag, den 16 december, väntas det komma besked kring det nya paket för bilindustrin som EU-kommissionen ska presentera. Det mesta tyder på att det innebär lättnader i beslutet att endast tillåta försäljning av utsläppsfria nya personbilar och lätta lastbilar inom EU från 2035. Enligt samstämmiga uppgifter handlar det om att tillverkarnas flottor av sålda bilar […]

Idag, den 16 december, väntas det komma besked kring det nya paket för bilindustrin som EU-kommissionen ska presentera. Det mesta tyder på att det innebär lättnader i beslutet att endast tillåta försäljning av utsläppsfria nya personbilar och lätta lastbilar inom EU från 2035. Enligt samstämmiga uppgifter handlar det om att tillverkarnas flottor av sålda bilar ska minska utsläppen med 90 procent, i stället för de 100 procent som det tidigare beslutats om.

Det innebär i praktiken att nya laddhybrider och bilar med bensinmotor som räckviddsförlängare kommer att kunna säljas inom EU även efter 2035. Något som det kommit krav på ända sedan beslutet togs 2022, bland annat från de europeiska biltillverkrns intresseorganisation ACEA. De senaste veckorna har också Tyskland samt ytterligare sju länder har verkat för aktivt de senaste veckorna.

Men uppgifterna om en ändring av beslutet har även mötts av kritik från ekonomer och biltillverkarna. En av de främsta kritikerna är Polestar som nu demonstrerat mot utanför EU-kommissionens kontor i Bryssel. Då inte med någon vild händelse där de blockerade trafiken kring hela EU-kvarteret i den belgiska huvudstaden. Aktionen genomfördes i stället tyst med två exemplar av Polestar 4 med texten ”Still Committed, Still Electric” på karossen, alltså ”Fortsatt engagerade, fortsatt elektriska”.

– På Polestar är vi fortsatt övertygade: elektriskt är den enda vägen framåt och vi säger nej till förbränningsmotorer, säger Polestars vd Michael Lohscheller i ett uttalande.

Polestar tillverkar idag endast helt eldrivna modeller. Till skillnad från koncernkollegan Zeekr, som lanserades här med sloganen ”Pure Electric Vehicle Brand” men nu även lanserat modellen X9 med räckviiddsförlängare i Kina, har Polestar inte yttrat några planer på att bredda sitt sortiment till mer än helt batteridrivna modeller.

– En fossildriven bil som tillverkas 2035 kan fortfarande förorena tjugo år senare. Att gå från ett tydligt 100-procentigt nollutsläppsmål till 90 procent kan verka som en liten förändring, men om vi backar nu skadar vi inte bara klimatet. Vi skadar Europas konkurrenskraft. Elektrifieringen kommer att skapa långsiktigt välstånd och jobb för decennier framöver. Att vända om skulle göra tvärtom: förlänga livslängden för föråldrade industrier några få korta år medan resten av världen går vidare, säger Michael Lohscheller.

Även koncernkollegan Volvo och deras chef Håkan Samuelsson har nyligen skarpt kritiserat en ändring av beslutet om endast utsläppsfria personbilar och lätta lastbilar inom EU från 2035.