Polestar vill minska klimatavtryck med återvunna magneter
Carl Undéhn
19 dec 2022
Polestar är en tillverkare som gärna sticker ut hakan. Som projektet Polestar 0 som 2030 är tänkt att mynna ut i vad som kallas för den första på riktigt hållbara bilen. Med det menas en bilmodell helt tillverkad utan några utsläpp.
Det innefattar även cirkulär produktion där inga delar går till spillo. För Polestar 2 har tillverkaren redan tagit fram en rapport över klimatavtrycket för bilens hela livscykel (LCA). Den kommer bland annat fram till att efter metallerna i batterierna är det de sällsynta jordarterna i elmotorns magneter som har störst klimatpåverkan.
Det handlar då främst om neodym och dysprosium, två metalliska grundämnen som är avgörande för motorns funktion. Vid brytning av det kan gifter komma ut i grundvattnet.
– För att bli ett cirkulärt företag måste vi titta på var vi har störst inverkan – och magneter är bland de minst cirkulära materialen, säger Sander Jahilo som leder arbetet med cirkulär produktion hos Polestar.
För att ändra på det inleder Polestar nu ett samarbete med det amerikanska start up-bolaget Cyclic Materials. Tillsammans ska de båda företagen utveckla magneter med hjälp av återvunna metaller. På sikt är tanken också att ytterligare minska behovet av brytning av metaller genom att återvinna de befintliga magneterna i elmotorer från Polestars modeller.
Ett annat sätt att komma ifrån behovet av neodym och dysprosium är att använda elmotorer utan permanentmagnet, så kallad asynkronmotor.