Elbilen logo Meny

Porsche går egen väg – lämnar Audis elbilsprojekt Artemis

Arbetet med nästa generation av exklusiva elbilar från Volkswagenkoncernen leds sedan en tid av Audi och går under namnet Artemis. Projektet ska snabba upp utvecklingen inom koncernen och ett uttalat mål är att knappa in på Teslas tekniska försprång. Satsningen ska 2025 mynna ut i nya tekniskt avancerade och effektiva modeller från Audi, Bentley och Porsche.

Men den sistnämnda har nu valt att lämna samarbetet. Och trots att det handlade om ett utvecklingssamarbete ser det ut som att Porsche var tvungen att köpa ut sig ur projektet.

För en hel del pengar.

Enligt uppgifter till branschtidningen Automobilwoche handlar det om ett ”litet tresiffrigt miljonbelopp” i Euro. Även om det är minst möjliga summa på 100 miljoner Euro handlar det alltså om närmre en miljard kronor.

Pengarna ska täcka upp för förlusten hos Volkswagens fabrik i Hannover där det var planerat att bygga 25 000 exemplar av den Artemis-modell som skulle bli en ny elbil från Porsche.

Med kapaciteten som uppstår i fabriken och pengarna som Porsche nu betalar ska användas till förberedelser inför tillverkningen av ID.California, den efterlängtade campingversionen av Volkswagens eldrivna minibuss ID.Buzz.

Mer än så här får vi ännu inte se av vad Artemis ska bli.

En av de främsta orsakerna till att Porsche lämnar Artemis ska vara projektets stora fokus på självkörande funktioner. Det är inget som Porsche tror att sina köpare lägger särskilt stor vikt vid.

Att modellen dessutom skulle byggas i fabriken där Volkswagen idag tillverkar yrkesfordon rimmar heller inte väl med Porsches mer exklusiva image. Porsche har ändå haft en del intresse att plocka russinen ur kakan och ta del av vissa tekniska framsteg som gjorts inom Artemis. Om det nu inte längre blir möjligt är oklart.

Beslutet innebär däremot att Porsches nästa generation av elbil försenas ett år och nu ser ut att lanseras 2026. Den går idag under arbetsnamnet K1 och ska vara en crossovermodell. Utöver det ska det komma en helt eldriven version av Porsche Panamera, som idag endast finns som laddhybrid.

Istället för att baseras på Artemis kommer de båda modellerna byggas på den med Audi gemensamt utvecklade plattformen PPE. Den ska användas för vad som beskrivs som ”premiummodeller” och även ligga till grund för kommande Audi A6 e-tron.

Den första modellen på PPE blir den eldrivna versionen av dagens Macan som ska lanseras nästa år.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-01-11