Porsche Macan får ”dubbelladdande” batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 nov 2022

Porsches första elbil Taycan har tagits emot väl. Häromveckan tillverkades nummer 100 000 av modellen, som finns med flera olika motorutförande och karossformer.

Nästa elbil från den tyska tillverkaren blir en eldriven version av suven Macan. Mjukvaran har däremot inte utvecklats i den takt som det var tänkt. Porsche Macan kommer därför inte som planerat nästa år utan först 2024.

Men nu får vi veta mer tekniska detaljer kring bilen som använder den nya och med Audi utvecklade plattformen PPE. En hel del av tekniken hos Macan kommer vi därför förmodligen även se hos Audis kommande elsuv Q6 e-tron.

Macan blir fyrhjulsdriven med en elmotor på varje axel. Tillsammans ska de ge en effekt på 450 kW, eller 612 hästkrafter. Motorn på bakaxeln uppges ha en elektroniskt styrd differential för att fördela kraften mellan hjulen för bättre kurvtagning. Det är förmodligen så kallade torque vectoring, något som hittas även hos Polestar 3 och nyligen visade Volvo EX90.

Porsche Taycan är marknadens snabbast laddande elbil med en maxeffekt på 270 kW. Tack vare ett 800-voltssystem är det något vi även kommer få se hos Macan.

En intressant lösning är att batteriet kan delas upp i två separata delar när du laddar vid en station med en spänning som endast har 400-volt. Det ska göra det möjligt att ladda hela batteriet snabbare även med lägre effekt.

Vid optimala förhållanden kan Macan ladda batteriet till 80 procent på 25 minuter. Det är några minuter långsammare än Taycan, som klarar det på 22,5 minuter.

Men Macan får också ett större batteri på 100 kWh.

Porsches version av den första elsuven på PPE-plattformen ska också bli sportigare än Audis bidrag. Bland annat kommer Porsche Macan kunna styra med bakhjulen upp till fem grader. För att lyckas klämma in det har Porsche tagit fram en ny ”Integrated Power Box” som rymmer ombordladdaren och andra delar för batteriet i en kompakt låda.

Porsche arbetar också med en växelriktare med kiselkarbid. Det ökar elmotorns effektivitet och tillsammans med att bilen kan sänka sig vid högre hastigheter ska energiförbrukningen minska.

Några uppgifter om vilken räckvidd vi kan räkna med finns ännu inte.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!