Porsche ”överväldigad” av intresset för eldrivna Macan
Carl Undéhn
13 mar 2024
Med en ny generation av Macan blir Porsches storsäljande suv helt eldriven. En viktig lansering, som fick skjutas upp ett år på grund av strul med mjukvaran. Förra året sålde Porsche 87.355 exemplar av suven, vilket gjorde den till märkets näst bäst säljande modell efter den större Cayenne. Hur den är på vägen fick vi ett smakprov på nere i Leipzig tidigare i år.
Även om fossildrivna Macan blir kvar på vissa marknader är det här i Europa från och med nu endast eldrift som gäller för modellen. Och intresset uppges vara stort.
– Vi har blivit överväldigade av antalet inkommande order under de första veckorna, säger Porsches vd Oliver Blume till tyska tidningen Die Welt i samband med presentationen av verksamheten förra året.
Enligt olika medieuppgifter ska det ha kommit in 10.000 förbokningar hittills. Men då ska inte den stora elbilsmarknaden Kina vara inräknad.
Nya Porsche Macan är tillsammans med Audi Q6 e-tron de första modellerna på den av Porsche och Audi gemensamt utvecklade elbilsplattformen PPE. Macan kommer i de båda versionerna Macan 4 och Macan Turbo. Båda har ett batteri på 100 kWh (brutto) och är fyrhjulsdrivna med dubbla PSM-elmotorer. Macan 4 kostar från 980.000 kronor och bjuder på upp till 408 hästkrafter med Launch Control och ett vridmoment på 650 Nm. Toppfarten är 220 km/h, 0–100 km/h går på 5,2 sekunder och räckvidden anges till 61,3 mil.
Macan Turbo har en prislapp från 1.310.000 kronor, har luftfjädring och elektronisk dämpningsreglering för tydlig skillnad mellan olika körprogram som standard. Att toppversionen också skulle få över 600 hästkrafter var redan bekräftat. 639, för att vara exakt, och ett vridmoment på hela 1.130 Nm. Med det klarar Macan Turbo 0–100 km/h på 3,3 sekunder, toppfarten är 260 km/h och räckvidden här 59,1 mil.