Porsche slår hastighetsrekord – den här gången på vattnet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 jul 2025

För två år sedan visade Porsche och den österrikiska båttillverkaren Frauscher upp elbåten 850 Fantom Air. Den 8,67 meter långa båten är resultatet av ett samarbete mellan de båda företagen där 850 Fantom Air har fått en elektrisk drivlina från Porsche Macan. Vilket betyder 800-voltstetknik för snabb laddning på upp till 270 kW och en elmotor med en effekt på 400 kW.

Båten Frauscher x Porsche850 Fantom Air använder batteri och drivlina från Porsche Macan.

Vid presentationen angavs en toppfart på 46 knop, eller 85 km/h. Men 850 Fantom Air kan ta sig fram snabbare än så över vattnet, något som nu har visats under den 12 upplagan av Monaco Energy Boat Challenge. Under en hastighetstävling under eventet körde 850 Fantom Air med en genomsnittshastighet på 49,84 knop, eller 92,3 km/h. Der var inte bara snabbast under deltävlingen utan även nytt hastighetsrekord för hela eventet.

– Kombinationen av Porsches drivteknik och båtbyggarkunnandet på vårt båtvarv har resulterat i en elbåt som är ojämförlig, säger Stefan Frauscher som är vd för Frauscher Bootswerft.

Båten Frauscher x Porsche 850 Fantom har plats för nio personer och aktern hittas ett soldäck samt en liten lounge. Ett solskydd går att fälla ut och båten innehåller även andra bekvämligheter som ett avancerat ljudssystem, kylfack och LED-belysning både ovan och under vattnet. Den första upplagan byggdes i 25 exemplar och hade då ett pris från 561.700 Euro, omkring 6,3 miljoner kronor – utan moms.

Ett annat exempel på samarbeten mellan båt- och bilvärlden är svenska Candela som använder teknik från Polestar 2 i sin bärplansbåt Candela C-8. En sådan korsade nyligen Gibraltarsundet mellan Spanien och Marocko – enligt tillverkaren är första gången som en eldriven båt genomförde en interkontinental resa