Premiär för AVATR 12: ”Sverige prioriterad marknad”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 sep 2023

En världspremiär under mässan IAA var den nya sedanmodellen AVATR 12. Namnet känns kanske inte igen av alla läsare. AVATR är ett samarbete mellan världens största batteritillverkare CATL och bilmärket Changan. Hemma i Kina säljs redan crossoversuven AVATR 11 som nu får sällskap av en fem meter lång och lyxig sedan.

Den erbjuds både med bakhjulsdrift och 313 hästkrafter eller som fyrhjulsdriven med 578 hästkrafter. Batteriet använder cell-to-pack-teknik från CATL för ökad kapacitet och är på 94,5 kWh. Det ger bilen en räckvidd på upp till 70 mil, enligt den kinesiska körcykeln.

Att världspremiären skedde i München är ingen slump.

– Vi kommer till Europa 2024 och tanken är att lansera både AVATR 11 och 12. Sverige är en av våra prioriterade marknader, säger Bruno Ciccarini som är PR-manager för Europa.  

Ingen bakruta hos AVATR 12

AVATR 12 kommer med 29 sensorer i karossen, varav tre Lidar-radar, som med teknik från Huawei ska ge bilen avancerade självkörande funktioner. Karossens design i övrigt tycks följa ett mönster som vi idag känner igen från kinesiska lyxsedaner. Om du ser likheter med NIO är det ingen slump. Märket grundades 2018 som ett samarbete mellan Changan och just NIO, som sedan drog sig ur.

Mest framträdande är ändå att AVATR 12 precis som kommande Polestar 4 saknar bakruta. Bakom det beslutet står Nicolas Guille som designat exteriören hos AVATR designstudio, som även den finns i München.

– För det första gjorde vi det bättre än Polestar 4 där du ser att bakrutan saknas. Det är inte en fördel för det ger en tung känsla bak. Dessutom kom vi på idén före dem, säger Nicolas Guille.

Redan med AVATR 11 ville de slopa bakrutan men kunde inte på grund av rådande regler då. Så idéen fick skjutas upp till modellen AVATR 12.

– Det ger mer plats i bagaget och bättre öppning där. Men framför allt förbättrar det upplevelsen på insidan och skapar en känsla som vi annars känner från ultralyxiga märken som Rolls Royce. Isoleringen är mycket bra, det är en tyst och en dimmad atmosfär, säger han.

Tyvärr meddelade en inte allt för glad medarbetare att vi inte fick sätta oss i bilen. Med ett axelavstånd på strax över tre meter borde det vara gott om plats. Förarplatsen såg däremot ganska tajt ut på grund av en enormt bred mittkonsol. Bakom den rektangulära ratten finns ingen skärm med förarinformation. I stället finns det en smal skärm som sträcker sig under hela vindrutan.

I Kina har AVATR 12 fått ett pris från omräknat 530.000 kronor. När och om en lanseringen i Sverige är aktulle är ännu oklart.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!