Premiär för Mercedes GLC – så lång blir räckvidden

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 sep 2025

Efter sedanen CLA (läs vår provkörning här) presenterar Mercedes nu ytterligare en modell ur en ny generation av elbilar. Och den här gången handlar det om suven GLC och med det en kanske viktigare modell än CLA för den svenska marknaden. Med en längd på 4,85 meter hamnar GLC i den övre klassen av segmentet mellanklassuv. Det gäller även åkkomforten där GLC har utrustats med samma luftfjädring som annars hittas hos S-klass samt styrning på bakhjulen med upp till 4,5 grader.

Precis som Volkswagen har Mercedes bestämt sig för att använda tidigare kända namn vid lanseringen av sina nya elbilar. Så när märkets storsäljande suv GLC nu kommer som helt eldriven är det officiella namnet därför GLC with EQ Technology och bilen är först ut på den nya plattformen MB.EA. Den kommer bland annat med 800-voltsteknik som gör att GLC kan ladda med upp till 330 kW. Batteriet på 94 kWh kan med det laddas från 10 till 80 procent på 22 minuter. Ombordladdaren är på 11 kW, men det ska gå att få en på 22 kW som tillval.

En snackis vid lanseringen av CLA var att den endast kan ladda vid laddstolpar med 800 volt. Med det faller till exempel hela Teslas nätverk med Superchargers bort från laddkartan. Detsamma gäller för GLC, men Mercedes uppger att de på vissa marknader kommer erbjuda GLC med en spänningsomvandlare för att kunna ladda vid laddstolpar med 400 volt. Om det även innefattar Sverige är oklart.

Mercedes har de senaste åren talat mycket om effektivitet och med nya GLC lovar de en räckvidd på upp till 71,3 mil. Räckvidden kommer inte bara från det stora batteriet utan också genom förbrukningen som uppges vara 1,88 kWh per mil samt en kraftig bromsregenerering på upp till 300 kW. Enligt Mercedes gör det att 99 procent av alla inbromsningar sker utan att bromskivorna används. Som en del av effektivitetstänket har GLC också en ny värmepump som standard som värmer upp kupén genom att använda restvärme från drivlina och batteri.

Premiärversionen heter GLC 400 4MATIC och är alltså fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer som har en gemensam effekt på 360 kW. 0–100 km/h går på 4,3 sekunder och toppfarten är 210 km/h. Motorn på bakaxeln har två växlar som också det ska bidra till ökad effektivitet.

Redan innan premiären har Mercedes visat bilder av fronten, som nu är mer markerad och upprätt samt belyst med över 900 små kvadrater. Även insidan har vi redan fått se och där hittas en ny version av Mercedes jätteskärm Hyperscreen som nu är en enda skärm på 39,1 tum som breder ut sig över hela instrumentbrädan. Ovanför den sitter ett panoramaglastak med 162 ingraverade stjärnor och möjligheten att ställa in glasets genomskinlighet i nio olika lägen. Bagaget rymmer 570 liter, eller upp till 1.740 liter med fällda säten. Utöver det finns det en stor frunk på 128 liter under huven fram. Fyrhjulsdrivna GLC kan också dra släp på upp till 2,4 ton.

Svenska priser och lanseringsdatum har ännu inte meddelats.