Ny Nio-station i Stockholm: med 500 kW-laddning
Fredrik Sandberg
18 aug 2023
Elbilen var med på invigningen av Nios sjätte batteribytarstation. Denna är placerad i Frihamnen i Stockholm. Inte direkt någon genomfartsväg, men så är tanken att även Stockholmare som inte har tillgång till laddning ska kunna köra elbil på ett smidigt sätt. Att ta sin bil till swap-stationen för ett femminutersbyte motsvarar ju i tid ungefär vad det tar att tanka en bensinbil.
Nio har hittills installerat fem bytesstationer i Sverige, den som nu öppnas i Frihamnen blir den sjätte. Den bli också tekniskt sett den senaste, vad nio kallar Power Swap 3.0. På premiärbytet, som skedde vid invigningen märkte vi dock inga skillnader från de andra stationerna vi har testat, det tog fem minuter för premiärbilen att få ett nytt fulladdat batteri.
Det gjorde det tidigare också, men enligt specifikationerna ska bytet nu endast ta fyra minuter. Kanske var det premiärnerverna som ställde till det för stationen. Det finns dock fler batterier i stationen, vilket innebär att en Nio-station nu kan byta 18 batterier per timme. Tidigare var maxkapaciteten tio bilar per timme.
Fyra frågor till Nios Sverigechef, Mattias Lundgren, som var på plats vid invigningen:
Varför placera en swap-station i Stockholm?
– I Shanghai har du tre kilometer till närmsta swapstation, när du är ute och kör med din Nio-bil där blir det som att köra bensinbil, märker du att du behöver ström är det med andra ord aldrig långt till en bytesstation. Du behöver aldrig planera för ett byte. Nu säger jag inte att det kommer att bli så nära mellan stationerna i Stockholm eller andra svenska städer, vi har ju en annan befolkningstäthet. Men det här gör det bekvämt att ha elbil när du bor i stan, och inte har tillgång till laddning.
Hur ser det ut i resten av Sverige, Arlandastad kommer ju snart, och den blir den som ligger längst norrut, det är ju en bit kvar till Kiruna?
– Jag vill se hela kusten upp till Haparanda täckt av batterbytarstationer, men vi tar det efter var efterfrågan finns. Initialt ska vi få ihop Stockholm, Göteborg och Malmö. Märker vi att det finns ett stort intresse norrut, bygger vi där. Och målet är ju att hela Sverige ska bli täckt.
Bilförsäljningen i Sverige går ju trögt för Nio, ändå bygger ni ut infrastrukturen, hur ser du på det?
– Vi har inte bråttom. Vi hade kunnat satsa allt på att bara sälja bilar och få ut volym, men sedan står du där utan infrastruktur. Det är inte så vi jobbar, vi vill att fundamentet ska vara på plats först, det vill säga infrastruktur för laddning och batterbyten. Därefter kan vi sälja bilar. Vi jobbar långsamt. Det är andra som är stressade åt oss, säger Mattias Lundgren.
Nästa generation bilar från Nio får ju 800-voltsbatteripack. Hur löser ni det i swapstationerna?
– Det kommer att finnas olika batteripack i stationerna.
En indikation på vad vi får se för laddeffekt på kommande Nio-bilar är de supersnabbladdare som är installerade bredvid bytesstationen. De kan ge upp till 500 kW. Alla bilmärken kan snabbladda på de uttagen, priset ligger på cirka 8 kr per kWh. I dag finns inga bilar som kan ta emot 500 kW laddeffekt.