Premiär för Volvos första elbuss på nya plattformen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 okt 2024

Tidigare i år presenterade Volvo Bussar en ny plattform för eldrivna bussar kallad BZR. Teknik och komponenter som batterier hämtas delvis från Volvos lastbilar. Plattformen ska kunna användas till bussar med både två och tre axlar, samt anpassas till en rad olika versioner som ledbuss och dubbeldäckare.

När Volvo nu utökar sitt utbud av eldrivna bussar lanseras också modellen 8900 Electric, som använder den nya plattformen. Det handlar om en så kallad en lågentrébuss som kan sättas in både i stads- och pendeltrafik mellan orter.

– Rutterna inom pendlings- och intercitytrafik är väldigt olika. Med nya Volvo 8900 Electric har vi en flexibel och pålitlig lösning som kan optimeras och anpassas för våra kunders olika förutsättningar och behov, säger Thomas Nylund som är Europachef på Volvo Bussar. 

Volvo 8900 Electric har plats för upp till 110 passagerare och erbjuds med en eller dubbla elmotorer för en effekt på upp till 400 kW (540 hästkrafter). Batteripaketet bygger på ett modulsystem som kan kombineras för en kapacitet på som mest 540 kWh, men det nämns inget om laddeffekt eller räckvidd.

Samtidigt lanseras en uppdaterad version av modellen 7900 Electric som nu får en ny förarmiljö med dynamiskt instrumentkluster och fler säkerhetsfunktioner. Något som bland annat innebär bättre skydd för fotgängare och cyklister och samma system ska även finnas i nya 8900 Electric. Tillverkningen av Volvo 7900 Electric och Volvo 8900 Electric kommer att starta i början respektive mitten av 2025. Bussarnas chassi byggs i Borås och karosserna kommer från Volvos egyptiska partner MCV.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: