Priset klart för Xpeng P5 – går att beställa nu
Carl Undéhn
21 apr 2022
I början av mars stod det klart att kinesiska Xpeng debuterar i Sverige med sedanen P5. Nu får vi också veta att priset börjar på 550 000 kronor. Med det visar Xpeng att de vill spela i den övre ligan bland de nya kinesiska tillverkarna tillsammans med Nio.
Priset pekar även på att mellanklassedanen P5 ger sig in i konkurrensen bland kunder som kikar på en Tesla Model 3.
Xpeng P5 är framhjulsdriven, bjuder på 207 hästkrafter och har ett batteripaket på 66 kWh som ger en räckvidd på 46,5 mil enligt WLTP.
Vid lanseringen i Kina presenterades även en version med ett batteri på 55,9 kWh och en med 71,4 kWh. Om även de lanseras i Sverige är ännu oklart.
Vid presentationen i Kina hette det också att P5 var världens första serietillverkade bil med Lidar-radar. Den har däremot skippats för den europeiska marknaden.
Men förutom värmepump är även systemet Xpilot 2.5 standard. Det kommer med en mängd radarsensorer och kameror för självkörande funktioner. Med det kan bilen bland annat parkera själv.
Annan teknik som är standard möjligheten att ta emot uppdateringar over the air (OTA) samt röstassistenten ”Hey Xpeng” som kan användas för att ändra allt från klimatanläggningen till bilens körläge. Bilen har också ett panoramaglastak med elektriskt solskydd och ett bagage som rymmer 450 liter, samt ytterligare ett fack för 70 liter under det.
Xpeng P5 har Vehicle to load och kan alltså dela med sig av el till andra prylar. Men möjligheten att få in ström i batteriet är något Xpeng har sparat in på. Laddar du hemma klarar den en effekt på 11 kW, men vid snabbladdning som bäst 70 kW.
Snabbladdningen har det däremot sparats in på och Xpeng P5 klarar som mest 70 kW. Det är betydligt lägre effekt än de flesta andra elbilar på marknaden klarar idag – inte minst de som Xpeng P5 ska konkurrera med.