”Projekt Amsterdam” – så ska VW lyckas med billig elbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 apr 2024

Nästa år vill Volkswagen börja bygga de mindre elbilarna ID.2all, Cupra Raval och året efter Skoda Epiq. Alla med ett utlovat pris från 25.000 euro, eller omkring 280.000 kronor. Men Volkswagen vill pressa priset på elbilar mer än så. Att koncernen även vill lansera elbilar som kostar från 20.000 euro gjorde Volkswagens märkeschef Thomas Schäfer klart för Elbilen redan när ID.2all visades förra våren.

– Det är den verkliga Champions Leaugue-klassen att lyckas med det. Men jag ser det som vår plikt som Volkswagen att utveckla en sådan bil, sa Thomas Schäfer då.

Projektet går internt under namnet ”Amsterdam”, kallas i medier ofta för ID.1, och är redan i gång. Frågan är bara hur det ska göras? Den egna elbilsplattformen MEB är inte lämplig för en bil i den mindre storleksklassen som det handlar om. Att Volkswagen tittar på samarbeten med andra för att hålla nere utvecklingskostnaderna har de varit tydliga med.

I ett samarbete med Renault kan Volkswagen använda plattformen AmpR Small för att bygga en liten och billig elbil. Samma som Renault vill använda för en ny eldriven version av Twingo.

Renault har också bekräftat att det förs samtal med Volkswagen kring ett samarbete med en mindre elbil. Något som Renault också har intresse av för att kunna förverkliga sin egen ”20.000 euro-bil”, som har visats som konceptet Twingo Legend.

Men nu kommer uppgifter om att det gnisslar i samarbete. Orsaken är den känsliga frågan om var en sådan bil ska byggas. Skulle ”Amsterdam” genomföras med Renault uppges bilen tillverkas den franska tillverkarens fabrik i Slovenien – något som inte går hem hos Volkswagens mäktiga arbetarråd som vill säkra sig om arbetstillfällen i Tyskland. Om det verkligen skulle bli billigare att tillverka bilen hos Renault ifrågasätts också.

Enligt uppgifter i tyska medier arbetar Volkswagen därför parallellt med att även utveckla projektet på egen hand och då i Kina. Om det då handlar om en modell tänkt endast för den kinesiska marknaden är oklart. Ytterligare en faktor som Volkswagen kämpar emot är tiden. Det möjliga samarbetet med Renault väntas kunna bära frukt med lansering av en bil till 2027. Görs projektet Amsterdam på egen hand uppges det i värsta fall dröja till 2029. Något som anses vara alldeles för sent för lanseringen av den liten och billig elbil.

Beslut i hur Volkswagen ska gå vidare med projektet ska tas det närmsta veckorna.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: