![](https://images.ohmyhosting.se/gcvpV4qYk_k4LyaOKwqLAoeI480=/2096x1178/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FProLogium2024.jpg)
Här tillverkas solid state-batterier – sedan förra året
Carl Undéhn
24 jan 2024
Toyota och Nissan talar om att lansera storskalig tillverkning av solid state-batterier från 2028. Så exakt har inte Volkswagen och BMW varit, men båda har fått celler att testa från de amerikanska batteriutvecklare de investerat i. Med solid state-batterier hoppas biltillverkare kunna tillverka elbilar med längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet jämfört med idag.
Och nu ser vi ut att kunna få bilar med solid state-batterier betydligt tidigare än så. Rentav nu, faktiskt. För taiwanesiska ProLogium meddelar att de inledde tillverkning av solid state-batterier i slutet av förra året. Redan i år räknar de med att de kommer användas i en modell, men från vilken tillverkare det handlar om framgår inte.
– Detta är världens första massproduktionslinje för solid-state litiumbatterier, främst för elbilar. Elbilstillverkare är våra framtida partners, sade ProLogiums vd Vincent Yangvid en pressträff enligt taiwanesiska medier.
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2024/01/ProLogium-Sold-State-Machine01-1030x687.jpg)
Det uppgavs också att det fanns representanter från Mercedes på plats. Den tyska tillverkaren har investerat i ProLogium, detsamma gäller kinesiska NIO och vietnamesiska VinFast. När Mercedes ökade sin investering i ProLogium i början av 2022 hette det att planen var att lansera ”utvalda modeller” med solid state-batterier år 2025.
Årskapaciteten i fabriken är till en början låga 0,5 GWh per år. Även på sikt är med målet 2 GWh per år inga enorma volymer planerade. Det ska enligt ProLogioum räcka till batteripaket på 77 kWh för 26.000 elbilar. En betydligt större årsproduktion på 48 GWh är planerad i batterifabriken som ProLogium bygger i franska Dunkerque. Om det där även kommer tillverkas solid state-celler är oklart.