Range Rover Electric försenad – men här finns alternativet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 jul 2025

Häromveckan kom nyheten att den för i år planerade Range Rover Electric skjuts upp till nästa år. Den officiella förklaringen är att Land Rover vill genomföra fler tester av bilen innan den släpps ut på marknaden. Något som får konverteringsfirman Lunaz att påpeka att de har ett alternativ för den som vill köra eldriven Range Rover redan nu. Då i en mer klassisk kostym än vad den kommande eldrivna versionen kan erbjuda.

Brittiska Lunaz har specialiserat sig på att konvertera klassiska bilmodeller till eldrift. Nyligen visades en Rolls-Royce Phantom V från 1961 upp som tagits fram till en samlare inför att modellen Phantom firade 100 år. Genom åren har de konverterat flera exemplar av Range Rover, som lanserades 1970. Ett exemplar visades upp under bilfestivalen Goodwood Festival of Speed tidigare i månaden, där den deltog i den klassiska tävlingen uppför en backe.

Just det exemplaret hade fyrhjulsdrift med både hög- och lågväxel för bättre framkomlighet i dålig terräng. Motorerna ger bilen 375 hästkrafter och ett vridmoment på 750 Nm. På insidan har bilen fått moderna inslag som klimatanläggning och ett infotainmentsystem. Vad som inte avslöjas är hur stort batteriet är och vilken räckvidd Lunaz konvertering har.

Kommande Range Rover Electric har testats bland annat i Sverige.

Prestandamässigt kan den konverterade versionen inte riktigt mäta sig med kommande Range Rover Electric. Den uppges få 557 hästkrafter, samt luftfjädring och lovas ha bättre prestanda än tidigare fossildrivna versioner tack vare mer exakt styrning av vridmomentet. Range Rover Electric får ett 800-voltssystem, ska kunna ladda med upp till 350 kW och får ett stort batteri på 117 kWh. Räckvidden har ännu inte avslöjats.