Range Rover Electric testas i sand och ökenhetta
Carl Undéhn
28 nov 2024
Innan årsskiftet väntas vi få se eldrivna Range Rover. En bil som med mycket prestanda och lyx ska utmana modeller som Mercedes EQS SUV. Och förmodligen kommer få en prislapp som påminner om Mercedes modell.
Tidigare i år var eldrivna Range Rover på vintertester uppe i norra Sverige. Nu genomförs tester vid den andra änden av temepraturskalan när Land Rover meddelar att de varit i Förenade Arabemiraten med prototyper av modellen. Där ska Range Rover Electric, som bilen kallas, ha utsatts för temperaturer på upp till 50 plusgrader och 90 procents luftfuktighet.
”Range Rover Electric uppnår en imponerande effektivitet och överträffar alla tidigare resultat från Range Rovers termiska tester”, skriver Land Rover och säger att prototypen klarade de tuffa utmaningarna med långa resor i öknen.
Naturligtvis gjordes värmetesterna i kombination med tester av bilens off road-egenskaper.
– Den extra utmaningen med körning på sand kräver kontrollerat vridmoment vid låga hastigheter. Våra tester har visat att i detta klimat och vid upprepade körningar över en sträcka på 100 meter i uppförsbacke på fin sand, matchar Range Rover Electric och i vissa fall överträffar prestandan hos sina motsvarigheter med förbränningsmotor, säger Thomas Müller som är chef för produktutveckling hos Land Rover.
Range Rover Electric uppges få ett elektroniskt styrt system för att vridmomentet ska kunna fördelas till varje enskilt hjul där det sitter en styrenhet med en svarstid på en millisekund. Bilen ska också få ett 800-voltssystem fr snabb laddning, men i övrigt har det inte avslöjats mycket kring de tekniska detaljerna för bilen.
I slutet av förra året blev det möjligt att skriva upp sig på en väntelista för Range Rover Electric. I slutet av sommaren meddelades det att 42.000 personer hade skrivit upp sig på listan fram tills dess.