Renaults batterifabrik blir mindre än planerat
Carl Undéhn
15 nov 2021
Under arbetet med sin nya fabrik utanför Berlin har Tesla stött på motstånd från miljögrupper som under perioder fått arbetet att stanna av. Nu ser Renault ut att stå inför liknande problem med planerna på en batterifabrik i norra Frankrike.
Tillsammans med kinesiska Envision AESC ska Renault bygga en gigafabrik för batteritillverkning i anslutning till sin biltillverkning i Douai. Tanken var att fabriken ska stå färdig 2030 och då ha en årlig kapacitet på 43 GWh. Men bland annat finanssajten Bloomberg rapporterar att projektet har krympt och kommer i bästa fall få en kapacitet på 30 GWh.
Den ursprungliga planen var att placera fabriken vid ett skogsområde. På grund av djurlivet där hamnar den nu i stället på en parkeringsplats vid Renaults bilfabrik. Genom det blir batterifabriken betydligt mindre än planerat.
För Renaults del innebär minskningen ingen större förändring – i alla fall inte till en början. Batterifabriken var tänkt att tillverka celler även till andra tillverkare och Renaults andel skulle uppgå till 24 GWh år 2030.
Men med målet att sammanbinda sina nordfranska fabriker till ElectriCity för att kunna tillverka 500 000 elbilar årligen kommer Renault behöva en hel del batterier.