/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FRImac-batteri-2025-02.jpg)
Rimac och Prologium samarbetar kring solid state
Carl Undéhn
15 okt 2025
Med sin supersportbil Nevera har Rimac slagit en rad rekord på tävlingsbanan. Modellen har ändå sålt under förväntan, men förutom att bygga bilar har kroatiska Rimac också ett annat ben att stå på som leverantör av avancerad teknik för elbilar. Något som även innefattar kunskaper kring batterier. Tillsammans med taiwanesiska Prologium ska Rimac samarbeta kring […]
Med sin supersportbil Nevera har Rimac slagit en rad rekord på tävlingsbanan. Modellen har ändå sålt under förväntan, men förutom att bygga bilar har kroatiska Rimac också ett annat ben att stå på som leverantör av avancerad teknik för elbilar.
Något som även innefattar kunskaper kring batterier. Tillsammans med taiwanesiska Prologium ska Rimac samarbeta kring tillverkning av de solid state-batterier som ska tillverkas i en fabrik i Frankrike från 2028. Redan 2027 innan planeras det finnas så kallade ”B-sample” av det europeiskt tillverkade solid state-batteriet som ska användas för tester. Till år 2030 planeras serietillverkning vara igång, men det kommer då att handla om mindre volymer. Något mål för vilken årskapacitet som planeras meddelas inte.
Att de båda företagen samarbetar kring batteriteknik uppgav Pascal Cerruto från ProLogium i Europa till Elbilen redan under bilmässan IAA i september. Han beskrev det nya batteriet då som ett semi solid state-batteri med viss andel flytande elektrolyt som har en energidensitet på närmre 400 Wh/kg och laddar ultrasnabbt.
– På fyra minuter kan du ladda från 5 till 60 procent med en 350 kW-laddare och du får 30 mils räckvidd. Och batteriet är kompakt, vi har minskat vikten med 300 kilo jämfört med liknande batteripaket, sa Pascal Cerruti till Elbilen.
Enligt de nya uppgifterna ska det gå att ladda batteriet från 10 till 80 procent på under tio minuter. Batterier som Rimac och Prologium utvecklar ska ha en kapacitet på 100 kWh och ge en räckvidd på mellan 50 och 60 mil. Vilken eller vilka bilar som det är tänkt ska bli först med att använda solid state-batteriet har ännu inte meddelats. Rimac själva, eller Bugatti som Rimac Group är majoritetsägare av, är två uppenbara kandidater. Men även Mercedes har ett nära samarbete och delägande i Prologium. Att Mercedes är intresserade av att använda solid state-batterier har de visat med fler tester där EQS utrustats med ett sådant batteri. Senast tidigare i år, då en Mercedes EQS med solid state-batteri körde från Stuttgart till Malmö utan laddstopp.