Risk för strafftullar – kinesiskt bilmärke lämnar EU
Carl Undéhn
30 maj 2024
EU-kommissionen undersöker om elbilar tillverkade i Kina drar nytta av statliga subventioner där. Något som anses leda till orättvis konkurrens. Ännu har det inte kommit något beslut i frågan kring om EU därför kommer inför strafftullar på elbilar “Made in China”. Men redan nu väljer kinesiska Great Wall Motor, som bland annat säljer märket Ora i Sverige, att stänga ned sin sitt europeiska huvudkontor i München.
Det har visat sig vara tuffare än väntat att sälja märkets bilar här. Helt drar sig Great Wall Motors inte ur. Försäljningen av elbilar kommer att fortsätta men verksamheten kommer att styras från Kina. Även lanseringen av den större modellen Ora 07 kommer att bli av på i alla fall den brittiska och tyska marknaden. Även här i Sverige fortsätter verksamheten.
– För våra 16 återförsäljare och en bit över tusen kunder som kör ORA är det ingen förändring, resan fortsätter., säger Linda Ungh som är pressansvarig för Ora.
Enligt tyska medieuppgifter får omkring 100 personer gå från kontoret i München efter sommaren. Även planerna på en ena av två batterifabriker i Tyskland med företagets batteribolag Svolt har lagts ned. Arbetet med den andra fortgår, men har skjutits upp. Svolt levererar LFP-batterier till bland annat till Citroën ë-C3, som ni kan läsa vår provkörning av här.
Uppdatering: Great Wall Motor och Ora har nu skickat ut ett pressmeddelandet där det framgår att verksamheten på de 8 europeiska marknader där märket säljs idag ”fortsätter på oförändrat sätt”.
– All försäljning, eftermarknadsservice samt reservdelshantering för den nordiska marknaden kommer även fortsättningsvis att skötas från Malmö, säger Christer Blomdell som är vd för IM Automotive AB som är svensk och baltisk importör av Great Wall Motors varumärken.