Så presterar en begagnad elbil för 279 000 kr på vintern

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 jan 2024

Kylan håller ett stadigt grepp om hela landet. Något som återigen fått upp diskussionen om elbilars duglighet under vintertid på tapeten. Att det går att köra upp till 25 mil i minus 40 grader med en Tesla Model 3 av årsmodell 2021 vittnade några av Elbilens läsare om i förra veckan.

– Det är klart att den drar mer men det gör även bilar med förbränningsmotorer. Dessutom startar den utan bekymmer och är varm direkt, säger Mikael Berg från Vittjärv i Norrbotten.

Men även äldre och billigare elbilar än Model 3 går att köra med när temperaturen letar sig ned en bra bit under nollan. Det meddelar en annan läsare från Norsjö i Västerbotten.

Även i Norsjö i Västerbotten har det varit rejält kallt den senaste tiden.

Oskar Risberg kör en Kia e-Niro från 2019 som köptes begagnad för 279.000 kronor med 6.400 mil på mätare. Batteriet på 64 kWh ger bilen en WLTP-räckvidd på 45,5 mil. En siffra som sjunker under riktigt kalla dagar, men fortfarande gör att deras Kia e-Niro uppfyller sin plikt som bruksbil för honom och hans sambo.

– Vår förbrukning har som högst varit nära 2,9 kWh per mil, alltså 20 mils räckvidd. Då var det minus 25 grader och 7 centimeter snö på vägen. Nu när vi har kört från minus 42 till minus 35 grader så har vår förbrukning legat på 2,6 kWh per mil vilket motsvarar lite över 20 mil, säger Oskar Risberg.

Och det utan att göra avkall på självklar komfort som värme.

– Till alla er som sa till mig och andra att det inte går att kör på el när de är kallt, att vi skulle sitta å frysa så kan jag meddela att jag har fotsvett efter att ha kört med min ”kalla” elbil i minus 40 grader, säger Oskar Risberg.

Med som mest 80 kW är Kia e-Niro från 2019 inte den mest snabbladdande modellen. Men läsaren Oskar Risberg är nöjd med resultatet även vid 31 minusgrader.

Redan när de köpte sin e-Niro visste de att bilen är långt ifrån marknadens mest snabbladdande modell. Vid en snabbladdare är det 80 kW som gäller. Något som Oskar Risberg inte upplevt som något större problem i praktiken.

– Ärligt talat så har det aldrig varit ett bekymmer för oss. Nu på vintern med 30-40 minusgrader tar det ganska exakt en timme att ladda från 5% till 80%. Vilket räcker för att äta en hamburgare utan att stressa, säger han.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!