Så mycket kostar Hyundais ”Everyday Sportscar” Ioniq 5 N

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 feb 2024

Igår fick vi veta att Hyundais första eldrivna modell med N-emblem, Ioniq 5 N, har Sverigepremiär på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm nu i helgen. En modell som Hyundai beskriver som både en ”hyper-hatch” och ”Everyday Sportscar”.

Nu släpps också priserna på prestandaversionen Ioniq 5 N som börjar på 834.900 kronor. Hyundai lovar då en fullutrustad bil där endast soltak och val av färg erbjuds på tillvalslistan. Det betyder att du annat får en bil som vid normal körning bjuder på 609 hästrafter från de dubbla elmotorerna. Aktiveras funktionen ”N Grin Boost” höjs det till 650 hästkrafter under 10 sekunder. Med det är 0–100 km/h avklarat på 3,7 sekunder och toppfarten anges till 259 km/h.

Ioniq 5 N kommer med en rad N-funktioner som ska höja körupplevelsen och göra den till värdig kandidat även vid bankörning. ”N Pedal” ger med mer direkt respons i gaspedalen och de specialutvecklade N-bromsar ska göra det möjligt att pressa bilen ordentligt i kurvorna.

Som hjälp för att också hålla sig kvar på banan finns en elektronisk differentialspärr för bättre kurvtagning ”N Torque Distribution” för variabel vridmomentfördelning fram och bak med justering i 11 olika nivåer.

Vid drifting hjälper ”N Drift Optimizer” till att hålla vinkeln på bilen och ”N e-shift” samt ”N Active Sound +” ska höja körupplevelsen genom att simulera känslan av byte av växlar – inklusive ryck, enligt Hyundai – och syntetiska motorljud.

Batteriet är på 84 kWh som ger Ioniq 5 N en räckvidd på 44,8 mil. Precis som hos vanliga Ioniq 5 drar också N-versionen nytta av att plattformen E-GMP har ett 800-voltssystem för snabb laddning som gör det möjgt att ladda från 10 till 80 procent på 18 minuter.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!