Så påverkar strafftullar försäljning av elbilar från Kina

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 nov 2024

Sedan igår gäller EU:s strafftullar på elbilar tillverkade i Kina. Och redan innan de infördes permanent har tullarna påverkat försäljningen, visar nya siffror från företaget Dataforce.

Elbilar tillverkade i Kina stod för 8,5 procent av elbilsförsäljnigen i Europa. Det är en minskning från marknadsandelen på 9,6 procent som elbilar från Kina hade samma månad förra året. Värt att komma ihåg är också att en stor del av bilarna inte kommer från de kinesiska märken som börjat säljas i Europa på senare år, utan även från märken som Tesla, Polestar och Volvo. Just kinatillverkade Volvo EX30 var den fjärde mest sålda elbilen i Europa i september.

Kinatillverkade Volvo EX30 var en av de mest sålda elbilarna i Europa under september.

Störst tapp i försäljningen skedde för statliga SAIC, som äger märket MG. Deras försäljning gick ned med 28 procent i september, jämfört med för ett år sedan. SAIC är också ett av de märken som beläggs med en strafftull med den högsta procentsatsen på 35,3 procent, utöver de 10 procent importtull som gäller för alla bilar från Kina.

SAIC har öppnat för att ta strafftullarna inför domstol då de anser sig vara orättvist behandlade i undersökningen från EU-kommissionen som beräknat fram strafftullarna. Volvos och Polestars ägare Geely beläggs till exempel med strafftullar på 18,8 procent, bilar från BYD med 17 procent och Tesla med 7,8 procent.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!