Så ska Europa säkra tillgång till litium – med elbussar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 jul 2023

Tesla vill öppna ett eget raffinaderi för litium som ska användas vid tillverkning av batterier till sina elbilar. Som en viktig beståndsdel i dagens elbilsbatterier väntas behovet av litium öka lavinartat under kommande år. Något som fått Teslas chef Elon Musk att beskriva projektet med ett raffinaderi som ”en licens för att trycka pengar”, på grund av de höga vinstmarginalerna för litium.

Även EU-kommissionen har en plan för att säkra tillgången på litium: eldrivna bussar. Enligt uppgifter till nyhetssajten Bloomberg för regeringar i EU-länder tillsammans med fordonstillverkare diskussioner med länder i Sydamerika kring att skapa ett avtal där elbussar byts mot säkrad tillgång på litium. Med det vill EU-kommission minska beroendet av Kina, som idag kontrollerar mycket av handeln med litium.

Avtalet ska framförallt rikta in sig på Argentina och Chile, där det finns stora tillgångar av litium. Redan i dag har Chiles huvudstad Santiago de Chile den största flottan av eldrivna stadsbussar i en stad utanför Kina. Till 2040 planeras alla offentliga transporter i Chile vara eldrivna. Där och på andra håll i Sydamerika väntas därför behovet av eldrivna bussar växa snabbt. Beräkningar visar att det kan behövas 10 000 nya eldrivna bussar i Sydamerika under de närmsta åren. Något som europeiska tillverkare, inklusive Volvo och Scania, kan bidra med.

Som en del av EU-projektet Global Gateway investeras 300 miljarder Euro för att skapa mer hållbara och digitala transporter både i och utanför Europa. 10 miljarder Euro uppges nu gå till projekt i Sydamerika.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!