”Säkra uppgifter”: Tesla bygger Model Y med strukturellt batteri från BYD
Carl Undéhn
4 maj 2023
Med sitt egenutvecklade batteri ”Blade” har kinesiska BYD lyckats höja energidensiteten hos de billigare litiumjärn-fosfat-batterier, eller LFP. Genom att cellerna kan packas tätare i batteripaketet kringår det också det generella problemet att LFP-batterier väger mer än de idag vanliga batterierna med NMC-kemi.
Redan förra året kom det uppgifter om att BYD levererat Blade-batterier till Teslas tyska fabrik utanför Berlin. De skulle då användas vid tillverkning av den bakhjulsdrivna versionen av Tesla Model Y med LFP-batterier.
Tyska Teslamag uppger nu att de från ”säkra källor” fått bekräftat att tillverkningen nu är i gång. Hittills har den tyska fabriken endast tillverkat Model Y Performance och Model Y Long Range. Instegsversionen Model Y RWD har kommit från Teslas kinesiska fabrik vid Shanghai.
Med det börjar Tesla även tillverka Model Y med strukturella batteripaket för den europeiska marknaden. Genom att göra batteripaketet till en del av bilens bärande struktur är det möjligt att både öka säkerheten och minska vikten.
Främre delen av bilen ska också tillverkas med Teslas ”Gigapress”, där en stor del kan gjutas i ett stycke för mer effektiv tillverkning. Tekniken, som också kallas megagjutning, anses innebära en stor förändring vid tillverkning av bilar. Det är även nåhot Volvo ska börja använda vid fabriken i Torslanda samt den nya elbilsfabrik som byggs i Slovakien.
Som bevis att det handlar om Model Y med LFP-batterier från BYD hänvisar Teslamag till ett europeiskt typgodkännande från förra sommaren. Enligt det ska det handla om ett batteri med en kapacitet på 55 kWh som ger bakhjulsdrivna Model Y en räckvidd på 44 mil enligt WLTP.
Det är något kortare än de 45,5 mils räckvidd som instegsversionen av Model Y har idag. När de europeikst tillverkade Model Y RWD med strukturellt batteriopaket kommer till Sverige är ännu oklart.