Billigare Model Y med LFP-batteri på gång från Giga Berlin

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 aug 2022

Igår kom uppgifter som pekade på att kinesiska BYD har skickat sitt egenutvecklade LFP-batteri kallat ”Blade” till Teslas fabrik utanför Berlin. Genom sin speciella form och konstruktion har BYD:s batteri högre energidensitet än andra LFP-batterier. De är i sin tur billigare att tillverka då de inte innehåller de dyra metallerna nickel och kobolt.

För tillfället byggs endast toppversionen Model Y Performance vid Teslas tyska fabrik. Uppgifterna om att BYD:s batteri nu fanns i fabriken tolkades som att det är på gång tillverkning av en enklare och billigare version för den europeiska marknaden.

BYD:s Blade-batteri

Nu kan den tyska teslasajten Teslamag avslöja att Tesla redan har fått just det typgodkänt inom EU. I dokumenten, där modellen listas som ”Typ 005” och internt som ”Y7CR”, anges batteriets storlek till 55 kWh och räckvidden till 44 mil. Det är 9,3 mil kortare än Model Y Long Range och 7,4 mil kortare än Model Y Perfomance.

Under juli stängdes den tyska fabriken ned under två veckor för ändringar i produktionslinan. Bland annat nämndes då möjligheten att tillverka bilar med så kallade ”strukturella batteripaket” där batteriet utgör en del av hela bilens konstruktion.

Giga Berlin

Tekniken ska användas tillsammans med Teslas nya, större battericell 4680. Men typgodkännandet från EU visar att Model Y får ett strukturellt batteripaket även med LFP-batteriet från BYD.

När Model Y med LFP-batteri börjar levereras från Berlin nämns inte. Enligt de kinesiska medieuppgifterna om leveranser av Blade-batterier ska de första bilarna rulla av produktionslinan redan i augusti eller början av september.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!