![](https://images.ohmyhosting.se/b9io8EbF8YFFqzKO-d4AUvRKNoA=/2096x1178/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2Fmodel-y.png)
Billigare Model Y med LFP-batteri på gång från Giga Berlin
Carl Undéhn
12 aug 2022
Igår kom uppgifter som pekade på att kinesiska BYD har skickat sitt egenutvecklade LFP-batteri kallat ”Blade” till Teslas fabrik utanför Berlin. Genom sin speciella form och konstruktion har BYD:s batteri högre energidensitet än andra LFP-batterier. De är i sin tur billigare att tillverka då de inte innehåller de dyra metallerna nickel och kobolt.
För tillfället byggs endast toppversionen Model Y Performance vid Teslas tyska fabrik. Uppgifterna om att BYD:s batteri nu fanns i fabriken tolkades som att det är på gång tillverkning av en enklare och billigare version för den europeiska marknaden.
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2021/03/BYD-BladeBattery_Foto_BYD-1030x687.jpg)
Nu kan den tyska teslasajten Teslamag avslöja att Tesla redan har fått just det typgodkänt inom EU. I dokumenten, där modellen listas som ”Typ 005” och internt som ”Y7CR”, anges batteriets storlek till 55 kWh och räckvidden till 44 mil. Det är 9,3 mil kortare än Model Y Long Range och 7,4 mil kortare än Model Y Perfomance.
Under juli stängdes den tyska fabriken ned under två veckor för ändringar i produktionslinan. Bland annat nämndes då möjligheten att tillverka bilar med så kallade ”strukturella batteripaket” där batteriet utgör en del av hela bilens konstruktion.
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2020/12/GigaBerlin-Desktop-V4.jpg)
Tekniken ska användas tillsammans med Teslas nya, större battericell 4680. Men typgodkännandet från EU visar att Model Y får ett strukturellt batteripaket även med LFP-batteriet från BYD.
När Model Y med LFP-batteri börjar levereras från Berlin nämns inte. Enligt de kinesiska medieuppgifterna om leveranser av Blade-batterier ska de första bilarna rulla av produktionslinan redan i augusti eller början av september.