/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2Frenault_4_prov-9.jpg)
Säljstart för Renault 4 E-Tech – det kostar nya Laban
Carl Undéhn
4 sep 2025
När vi provkörde nya Renault 4 tidigare i år (läs mer om det här) fick vi bekanta oss med en charmig och på många sätt praktiskt modell. Delvis på grund av designen, där Renault har velat ta till vara på mångsidigheten hos originalets Renault 4, som här i Sverige fick smeknamnet Laban.
Ett slutgiltigt omdöme var ändå svårt att ge då vi inte hade några svenska priser på bilen. Men nu börjar försäljningen av Renault 4 i Sverige och med det vet vi att den kostar från 384.900 kronor. Med det är Renault 4 alltså 30.000 kronor dyrare än den 22 centimeter kortare Renault 5 – en längdskillnad som märks tydligt i baksätet.

För 384.900 kronor får du instegsversionen Renault 4 E-Tech EV40 i utförandet Evolution med en elmotor på framaxeln med en effekt på 90 kW (122 hästkrafter) och ett batteri på 40 kWh som ger en räckvidd på 30,8 mil enligt WLTP. Ombordladdaren är på 11 kW och batteriet kan snabbladdas med 80 kW som och enligt Renault kan batteriet då fyllas från 15 till 80 procent på omkring 30 minuter.
Samma laddtid anges för det större batteriet på 52 kWh som kan snabbladdas med 100 kW. Det sitter i Renault E-Tech EV52 som kostar från 434.900 kronor i utförandet Techno och 471.900 kronor i topputförandet Iconic. I båda versioner hittas en starkare motor med en effekt på 110 kW (150 hästkrafter) och med det större batteriet ökar räckvidden till knappt 40 mil. Renault erbjuder även privatleasing från 3.790 kronor i månaden som löper över tre år med 1.000 mil per år.

Renault 4 E-Tech mäter 4,14 meter på längden och är efter Renault 5 E-Tech den andra modellen på Renaults elbilsplattform Ampr Small. Bagaget rymmer 420 liter och både bak- och framsätet kan fällas helt plant, men det saknas frunk under huven fram. Alla versioner har Vehcicle to Load (V2L) för att kunna ladda prylar med bilens högvoltsbatteri och bilen är förberedd för att kunna mata tillbaka ström till elnätet genom Vehicle to Grid (V2G).
Försäljningen startar nu, men det nämns inget om när Renault 4 E-Tech börjar levereras till kund.