Satsar Ford på småbilsfest med eldriven Fiesta?
Carl Undéhn
17 jul 2023
Med nya, eldrivna Explorer visade Ford upp det första resultatet från samarbetet med Volkswagen. Under karossen hos Explorer hittas nämligen teknik från Volkswagens ID-modeller i form av plattformen MEB. Hur många fler elbilar från Ford som kommer använda MEB är inte känt, men när eldrivna Puma visas senare i år kommer den baseras på egen teknik från Ford.
Och längre fram kanske samarbetet även kommer innefatt plattformen MEB Entry, som Volkswagen, Cupra och Skoda ska använda för att tillverka den utlovade mindre elbilen med ett pris från 25 000 Euro.
Enligt uppgifter till branschtidningen Automotive News kan MEB Entry användas för att få Ford Fiesta att återuppstå som elbil. Tillverkningen av den klassiska småbilen ställdes nyligen in efter nästan 50 år på den europeiska marknaden. Hårdare utsläppsregler och liten vinstmarginal uppgavs vara orsaken till att Ford lade ned Fiesta. Att det i Europa finns en efterfrågan på en småbil som Fiesta med eldrift är ingen hemlighet. Fords europachef Martin Sander vill därför inte utesluta ett samarbete med Volkswagen också kring mindre elbilar, även om han betonar att inget beslut har fattats.
Med koncepten Volkswagen ID.2all och Cupra Raval har vi fått se exempel på vad vi kan vänta oss för bilar på MEB Entry. Vid presentationen av ID.2all sammanfattade Volkswagen bilen med ”Rymlig som en Golf, prisvärd som en Polo” och i alla fall i Tyskland lovas ett pris från 25 000 Euro, omkring 280 000 kronor. Yttermåtten hos ID.2all är också närmast identiska med Polo, men på insidan finns mer plats tack vare plattformen MEB Entry.