Schaeffler lägger första storordern på sällsynta metaller från Norge
Carl Undéhn
20 apr 2022
Priserna för metaller och råvaror som behövs vid tillverkning av elmotorer och batterier skjuter i höjden. Inte minst det kraftigt ökade priset på nickel i spåren av Rysslands invasion av Ukraina har fått bland annat Northvolt att räkna med dyrare elbilsbatterier.
Men redan innan det fanns det initiativ för mer brytning av metaller i Europa för att minska kontinentens behov av importer från andra delar av världen.
Tyska Schaeffler meddelar nu att de har lagt en stor beställning av sällsynta jordartsmetaller från norska REEtec.
Det är första gången som en stor underleverantör till bilindustrin väljer en leverantör i Europa. I normala fall köps metallerna in från Kina eller genom kinesiska mellanhänder.
– Vi ställer om till att bli en leverantör av elmotorer och växer kraftigt. Därför behöver vi kompetenta partner för sällsynta jordartsmetaller som inte bara går genom den vanliga leveranskedjan via Kina, utan behöver också en lokal leveranskedja inom Europa, säger Andreas Schick, operativ chef hos Schaeffler, till nyhetsbyrån Reuters.
Sedan förra året tillverkar Schaeffler elmotorer för bilindustrin med en effekt från 20 kW upp till över 300 kW. Ordern löper över fem år och innefattar leveranser av metallen neodym som används för magneter vid tillverkning av elmotorer.
Ordern ses som ett viktigt steg i etableringen av brytning av sällsynta metaller i Europa. Idag kommer 98 procent av metallerna som används för magneter vid tillverkning av bland annat elmotorer från Kina.
Men även i vår del av världen finns sällsynta metaller som kobolt, nickel och litium. Bland annat har den svenska batteritillverkaren Northvolt pekat på möjligheten att bryta kobolt i Sverige.