Seat och Volkswagen höjer insatsen – 100 miljarder för batterier och elbilar i Spanien
Carl Undéhn
6 maj 2022
Seat och Volkswagenkoncernen har stora planer på att ställa om landets bilindustri till eldrift. I slutet av mars presenterades projektet ”Future: Fast Forward” där det lovades investeringar på sju miljarder Euro, omkring 70 miljarder kronor, för att genomföra omställningen.
Nu meddelar Seat och Volkswagen att det handlar om en satsning på tio miljarder euro, eller över 100 miljarder kronor. Samtidigt presenterar Seat en allians med 62 företag av olika storlek och inom vitt skilda områden.
Syftet är att öka chanserna att få pengar från de statliga omstruktureringsfonderna Perte. Endast om alliansen får ett ja för det kommer Seat och Volkswagen investera de tio miljarder Euro som de säger att de är villiga att göra.
”Future: Fast Forward” beskrivs som den största investeringen någonsin för spansk industri. Med den vill Seat och Volkswagen ställa om Spaniens bilindustri, som är Europas näst största efter Tyskland, och driva på elektrifiering av hela landet.
-Volkswagen-koncernen, SEAT S.A. och den spanska regeringen delar en vision: att göra Spanien till ett europeiskt nav för eldriven mobilitet. Vi är redo att initiera denna transformation. PERTE fungerar som en modell för hela Spanien i hur traditionella industriella strukturer kan omvandlas, sa Volkswagens koncernchef Herbert Diess under en presentation vid Sagunt utanför Valencia.
Planen är att där bygga en fabrik för tillverkning av battericeller. Ur den totala investeringssumman på 10 miljarder ska tre miljarder Euro vara öronmärkta för den.
”Ekosystem” för batteritillverkning
Av de sex planerade gigafabrikerna för batteritillverkning som Volkswagenkoncernen vill bygga är det den hittills första att hamna utanför Tyskland. Den ska börja byggas nästa år och stå klar 2026 med en årlig produktionskapacitet på 40 GWh.
Som jämförelse ska Volvos och Northvolt gemensamma batterifabrik i Göteborg få en årlig produktionskapacitet på 50 GWh och för Northvolt Ett i Skellefteå höjdes målet från 40 till 60 GWh förra sommaren.
Batterifabriken ska använda el från en ny solcellspark som ska byggas i närheten och använda material som återvinns på plats vid tillverkningen. Satsningen ska bygga upp ett ”ekosystem för batterier” i Spanien som sträcker sig från utvinning av litium, över tillverkning av celler till återvinning av metaller.
Utöver det ska Seat:s fabrik utanför Barcelona och Volkswagens fabrik i Pamplona ställas om för att tillverka elbilar.
Sedan tidigare är det klart att det blir Seat:s fabrik vid Barcelona som får uppgiften att tillverka den mindre och billigare elbil som Volkswagen, Cupra och Skoda ska lanseras 2025 med ett pris på 250 000 kronor.
Enligt tidningen La Vanguardia ska fabriken i Pamplona tillverka två elsuvar åt Volkswagen och Skoda. Men det framgår inte när och om det då handlar om nya modeller.
När beskedet kommer om Seat och Volkswagen får stöden de ansöker om och kan gå vidare med Future: Fast Forward är ännu oklar.