Smart växer och visar koncept på elsuv
Carl Undéhn
6 sep 2021
Märket Smart har förknippats med små, tvåsitsiga stadsbilar som kan parkeras på tvären i minimala luckor. Men det är nu på väg att förändras.
Sedan 2019 ingår Smart i ett gemensamt bolag tillhörande Mercedes och Volvos kinesiska ägare Geely med upplägget att Mercedes står för design och Geely för tillverkning och teknik.
Med det tar Smart klivet in i världen bland suvar och vid bilmässan IAA visas nu ett första koncept på hur det kan komma att se ut.
Modellen som visas har passande nog namnet ”Concept #1” och är en elsuv med betydligt större dimensioner än den tidigare elbilen Smart EQ som var endast 2,7 meter lång. Konceptet mäter i stället 4,29 meter på längden och har med ett axelavstånd på 2,75 meter korta överhäng både fram och bak.
Att det är Mercedes som stått för designen syns tydligt på bakpartiet som känns igen från den tyska tillverkarens elsuvar.
Insidan är luftig med fyra separata stolar, en svävande mittkonsol och en inredning med en hel del inslag av blänkande ytor i guldfärg. Trots alla glänsande ytor är det en avskalad förarmiljö utan fysiska knappar där pekskärmen på 12,8 tum är central för alla funktioner.
Bilen är tänkt att locka unga köpare genom teknik som till exempel en digital assistent som kan lära sig vad användaren vill ha.
Enligt Smart är konceptet nära serieversionen som är tänkt att lanseras nästa år. Smart säger däremot ingenting om drivlina, batterier eller räckvidd. Men enligt tidigare uppgifter ska deras första elsuv byggas på Geelys plattform SEA, som ska användas av Lynk & Co och koncernens nya premiummärke Zeekr.
Om plattformen även kommer att användas av Volvo och Polestar är i dagsläget inte känt.
SEA gör det möjligt att utrusta bilar med batterier på mellan 58 och 100 kWh, men vad som hamnar i Smarts första elsuv återstår alltså att se.