Smart vintertestar sin nya modell med ”isbrytarfunktion”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 feb 2022

Under bilmässan IAA i München i höstas visade Smart upp konceptet på en kommande elbil kallad ”Concept #1”. Med det går Smart ifrån sitt tidigare kännetecken som liten stadsbil och har nu vuxit till att bli en kompakt suv med en längd på 4,29 meter.

Nu har Smart avslöjat namnet som blir Smart#1 och inför ett nytt numrerat namnsystem som ska följas av fler eldrivna modeller.

Tidigare Daimler-ägda Smart är idag ett gemensamt bolag mellan Mercedes och Volvos ägare Geely. Det ska nu endast lansera elbilar som byggs på Geelys elbilsplattform SEA, eller i det här fallet den mindre SEA Entry. Mercedes ska bidra med designen, vilket bland annat märks i de strålkastarna bak som bär en tydligt prägel av Mercedes.

Smart#1 riktar sig främst till den kinesiska och europeiska marknaden. Lansering är planerad till senare i år och inför det har det nyligen genomförts tester i kinesiskt vinterväder med ned mot 40 minusgrader. Enligt Smart visade modellen då prov på ”utmärkt motståndskraft mot extrem kyla”. Bland annat är Smart#1 utrustad med en isbrytarfunktion för att kunna lösa upp is som kan bildas på handtagen.

Det är integrerade i karossen för bättre aerodynamik och tillsammans med luftintag som kan öppna och stängas visar tester i vindtunnel att bilen har en låg dragkoefficient på 0,29. Det ska bidra till sänkt förbrukning, längre räckvidd och minskat vindbrus.  

Om den luftiga inredningen från konceptet med fyra separata stolar finns kvar får vi däremot inte veta.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!