Snabbladdare, batteribyten och två nya modeller under Nio Day

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 dec 2022

På julafton var det dags för eventet Nio Day 2022 i kinesiska Hefei. Där presenterade Sverigeaktuella Nio flera nyheter, bland annat precis som väntat två nya modeller och den tredje generationen av tillverkarens stationer för batteribyten. Varje station ska nu kunna genomför upp till 408 batteribyten per dag, jämfört med som mest 312 tidigare. 

Men även om Nio både har lyckats etablera och trycker på just batteribyten fick vi även en nyhet när det kommer till laddning. Nio har även egna snabbladdare och under Nio Day 2022 visades en ny generation som kan ge en effekt på upp till 500 kW.

Den högsta effekten hos snabbladdare i Sverige är idag 350 kW. Nios aktuella modeller kan som mest ladda med 130 kW. 

Uppdaterad elsuv

De båda modellerna som presenterades var krasst sett inte helt nya modeller, däremot med en hel del nyheter. 

Den ena var en uppdaterad version av elsuven ES8, en modell som sedan 2021 säljs hos våra grannar i Norge. I Sverige ingår den inte i lanseringen av Nio här, men kanske får vi se den på våra vägar i den uppdaterade versionen. 

Nya ES8 använder samma teknik som Nios första modell i Sverige, sedanen ET7. Det betyder fyrhjulsdrift och 653 hästkrafter. Luftfjädring är standard och systemet Intelligent Chassis Controller ska förbättra körkänslan jämfört med den tidigare versionen av ES8. 

Räckvidden för den tidigare versionen är i Norge upp till 50 mil enligt WLTP. Vad den nya versionen får för räckvidd nämns inte. 

Den stora elsuven på 5,1 meter är en utmanare till Volvos senaste elbil EX90. Den senare har fördel vad gäller antal platser, för med uppdateringen av ES8 försvinner möjligheten att få den som sjusitsig. Nybörjare det istället sex platser som gäller i form av fyra fåtöljer och en flexibel bänk på tredje raden. 

På taket hittas en Lidar-radar och med ytterligare 33 kameror och sensorer i karossen är bilen delvis självkörande. Nytt är att strålkastarna har automatisk avbländning för mötande trafik och även kan projicera meddelanden, symboler och animationer i asfalten. 

Det är en teknik som bland annat även Audi arbetar på. Däremot är det ännu oklara regler i Europa kring hur tekniken får användas. 

Snabb coupémodell

De nya strålkastarna hittas också hos EC7 som presenterades på julafton. Coupémodellen bygger på den mindre elsuven EL7 som väntas komma till Sverige i början av nästa år. 

EC7 mäter 4,97 meter på längden och under karossen med den sluttande taklinjen hittas samma drivlina som hos EL7 och nu uppdaterade ES8. Det betyder fyrhjulsdrift från en elmotor bak med en effekt på 300 kW och ytterligare en fram på 180 kW. Den totala effekten är 480 kW, eller 653 hästkrafter. 

Luftmotståndet ska enligt Nio vara bäst i klassen och cd-värdet anges till 0,23. En aktiv spoiler bak ska hjälpa till att optimera drivningen med den bakre elmotorn och enligt den kinesiska körcykeln har EC7 en räckvidd på upp till 95 mil. 

Genomskinligheten hos det stora panoramaglastaket går att ställa i fem olika steg. Det påminner om funktionen Sunshine Control. EC7 klarar också 0-100 km/h på 3,7 sekunder vilket gör den till den snabbaste av Nios modeller. Sedanen ET7 klarar samma sprint på 3,8 sekunder. 

Om de nya modellerna kommer till Sverige och vad priset blir har ännu inte meddelats. I Kina går de att beställa nu genom Nios app och leveranserna planerad dra igång under våren. 

Priset för nya ES8 börjar där på omräknat 630 000 kronor, utan batteribyte då hyrs till en månadskostnad. Den mindre EC7 börjar i Kina på omräknat 580 000 kronor utan batteri. 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!