Solcellsbilen Sion blir inte verklighet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 feb 2023

Tyska Sono Motors ställer in planerna på serietillverkning av solcellsbilen Sion. Företaget ska i stället fokusera på utveckling av solcellspaneler som eftermonteras på bland annat bussar och lastbilar.

Sono Motors har sagt till Elbilen att det genom åren gjorts 260 förbokningar av bilen i Sverige. Enligt företaget ska det nu etableras en återbetalningsplan för reservationsavgiften.

”Enligt denna ska återbetalningen ske i flera delbetalningar plus en bonus under de kommande två åren, med början i maj 2023 som första delbetalning”, skriver företaget.

Tanken var att Sion efter flera års försening till slut skulle börja tillverkas i år. I december förra året meddelades plötsligt att det saknades pengar för att dra i gång produktionen. Sono Motors lanserade då kampanjen #savesion med målet att få in 3 500 fullt betalda förbokningar av bilen.

Martin Meiners

Lyckades de inte med skulle projektet med Sion ställas in. Trots att kampanjen förlängdes till sista februari meddelar Sono Motors nu att Sion inte kommer bli av. Hur många förbeställningar som kommit in under kampanjen nämns inte. Senast Elbilen kollade var det omkring 1 200 stycken.

De som bokade en bil under #savesion-kampanjen kommer enligt Sono Motors nu inte behöva betala något.

Sion har blivit en följetång med många turer sedan företaget grundades av unga studenter i München 2016. Målet var att ta fram en billig och praktisk bil utrustad med solceller i karossen som räckviddsförlängare.

En tid var planen att tillverka bilen i samarbete med NEVS i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Varken där eller hos finska Valmet, som i stället fick uppdraget att bygga bilen, kommer det nu alltså rulla några Sion av linan.

sono-motors-founders-solar-truck-ces
Sono Motors grundare Jona Christian och Laurin Hahn med solcelskit för lastbil.

Så sent som för två veckor sedan intervjuade Elbilen Thomas Hausch, operativ chef hos Sono Motors om chanserna för att Sion skulle bli verklighet.

– Vi är övertygade om at Sion blir av. Men vi är inte säkra på det, svarade han då.

Med beslutet att lägga ned Sion lämnar Thomas Hausch sin post. Ytterligare 300 medarbetare blir av med jobbet.

– Tyvärr är mitt jobb på Sono Motors med att bygga den första solcellsbilen till överkomligt pris på väg att ta slut. Jag är personligen övertygad om att vi förr eller senare kommer att få se många solcellsbilar på vägarna, även utan Sion, kommenterar Thomas Hausch beslutet.

Tekniken som Sono Motors utvecklat för att integrera solceller direkt i karossen ska fortsätta utvecklas för eftermontering i företagets så kallad ”Solar Kit”. För tillfället pågår ett test med stadsbussar i Luleå i samarbete med Scania.

Sono Motors solceller på bussar i Luleå.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: