Sono Motors ber fansen om pengar – igen
Carl Undéhn
8 dec 2022
Tidigare i år presenterade det tyska start up-företaget Sono Motors den produktionsfärdiga versionen av sin första modell Sion. Efter flera års försening ska produktionen till slut dra igång hos finska Valmet nästa år.
Det är i alla fall vad som lovats. Men nu har företaget skickat ut ett mail med en minst sagt annorlunda rubrik.
”Vi har inte klarat det – det är kanske slutet för Sion”.
Pengarna för att få igång tillverkning har börjat sina. Oro på finansmarknaden anges som orsak och enligt Sono Motors är det både svårt och tar lång tid att få in de pengar som behövs. Därför startas nu kampanjen ”#saveSion” med målet att få in ytterligare 3 500 förbokningar av bilen på 50 dagar. Med en reservationsavgift på 3 000 Euro per bil skulle Sono Motors då få in totalt 10,5 miljoner Euro – omkring 115 miljoner kronor.
Sedan tidigare har Sono Motors fått in 21 000 förbokningar från privatpersoner, samt ytterligare omkring 20 000 beställningar från olika bildelningstjänster.
Men lyckas de inte med kampanjen ”#saveSion” kan det betyda att tillverkningen av bilen aldrig kommer igång.
”Om vi inte lyckas slutföra kampanjen med framgång planerar vi att fokusera på vår attraktiva solcellsverksamhet, som är betydligt mindre kapitalintensiv”, skriver Sono Motors.
Det speciella med elbilen Sion är de integrerade solcellerna i karossen som ska kunna ge upp till 1,6 mils räckvidd per dag. Förutom det finns det ett LFP-batteri på 54 kWh som ger bilen en räckvidd på 30 mil.
De senaste åren har Sono Motors lanserat solcellslösningar för bussar och lastbilar. Den testas bland annat i ett projekt av lokaltrafiken i Luleå.
”Innan vi vågar stoppa Sion-utvecklingen vill vi dock ge vår gemenskap med över 21 000 Sion-reservatorer en sista chans att hålla Sion-programmet vid liv och delvis täppa till vår finansieringslucka”, skriver de båda medgrundarna Laurin Hahn och Jona Christians.
Det är inte första gången som Sono Motors vänder sig till sina fans för att få in pengar. 2020 startade företaget en crowdfounding-kampanj med målet att få in 50 miljoner Euro – vilket de också lyckades med.
Inte bara det, när kampanjen avslutades hade 53 miljoner Euro kommit in, närmre 570 miljoner kronor med dagens växelkurs.