Sony och Honda visar prototyp på första gemensamma elbil
Carl Undéhn
5 jan 2023
Sony har redan visat två prototyper på elbilar i form av sedanen Vision-S och elsuven Vision-S02. Efter en del oklarheter kring om Sony verkligen var på väg att ge sig in i bilbranschen stod det förra året klart att elektronikjätten bildar ett gemensamt elbilsbolag med Honda.
Under elektronikmässan CES i Las Vegas har de båda nu presenterat en första prototyp. Samtidigt får vi veta att namnet på det gemensamma bolaget blir Afeela, där ”feel” ska stå för de känslor bilarna ska bjuda på.
Ambitionerna är högt lagda och genom att kombinera Hondas kunskaper kring att bygga bilar och Sonys erfarenhet av underhållning ska Afeela skapa en ”ny livsstil för mobilitet” och en ”revolution av mobilitetssektorn”.
Tekniska detaljer kring prototypen som batteristorlek, effekt och räckvidd är de än så länge sparsmakade med. Så länge får vi nöja oss med att veta att den får fyrhjulsdrift samt måtten på bilen. De visar att det handlar om en stor sedan med en längd på 4,9 meter, nästan två meter bred och 1,46 meter hög. Axelavståndet ska vara tre meter vilket borde ge gott om benutrymme på insidan.
Måtten pekar på en bil i ungefär samma storleksklass som Tesla Model S eller Nio ET7, som båda dock är något längre.
Bilder av insidan visar på en tidstypisk och avskalad förarmiljö med en avkapad ratt i yoke-stil, som hos nya Tesla Model S och Model X. Ovanför den breder liggande skärmar ut sig över hela instrumentpanelen med separata, vinklade skärmar längst ut för de digitala backspeglarna.
Enligt Sony-Honda har målet varit att skapa en så enkel interiör som möjligt utan störande utsmyckningar och färger.
Stort fokus uppges ligga på förstärkning av verkligheten med Augmented Reality för att smälta samman verkligheten med digitala upplevelser. Det ska bland annat kunna användas för bättre navigering.
Afeela verkar vilja locka kunder med avancerade tekniska funktioner och naturligtvis ingår då även självkörning. Bilen ska ha totalt 45 kameror och sensorer, vilket kan jämföras med Nio ET7 som kommer med 33.
Hos ET7 hittas också en Lidar-radar över vindrutan. Det ser det ut att göra även på prototypen från Afeela, men nämns inte. Självkörning i nivå 3 ska vara möjligt på motorväg och nivå 2 i stadsmiljö.
Prototypen ska bli en serietillverkad modell som väntas lanseras 2025, i alla fall i USA.