Stellantis vill sänka priset på elbilar med LFP-batterier
Carl Undéhn
2 mar 2023
De billigare LFP-batterierna vinner alltmer mark. Efter att länge främst ha använts på den kinesiska marknaden hoppas nu allt fler biltillverkaren i väst att de ska bli en utväg från de stadigt stigande priserna på elbilar.
Stellantiskoncernen, med märken som bland annat Pegeuot, Citroën, Opel och Fiat, meddelar nu att de kommer använda LFP-batterier. I alla fall i mindre modeller upp till segmentet mellanklass.
– Vi behöver LFP och vi kommer att få LFP eftersom det ur en kostnadssynpunkt har en konkurrenskraftig position för att tillverka bilar till överkomliga priser i mellanklassen, sa Stellantischefen Carlos Tavares enligt branschtidningen Automotive News.
Idag använder elbilar från Stellantis batterier med NMC-kemi. När de ska ersättas med LFP, alltså litium-järn-fosfat-batterier, framgår inte.
Inte heller vilken batteritillverkare som ska leverera dem till Stellantis. Tillsammans med Mercedes och det franska energibolaget Total har Stellantis grundat ACC som ska bygga batterifabriker både i Europa och USA.
Inom det samarbetet har det i alla fall tidigare inte varit tal om tillverkning av LFP-batterier.
Priset på elbilar har stigit stadigt under de senaste åren. Brist på komponenter och stigande råvarupriser i skuggan av coronapandemin och Rysslands invasion av Ukraina har gjort att biltillverkare hellre byggt dyrare modeller – med större vinstmarginal.
När Tesla inledde det nya året med att kraftigt sänka priserna på Model 3 och Model Y satte det press på flera biltillverkare. Tesla var också tidigt ute med att börja använda LFP-batterier i sina Standard Range-versioner av Model 3 och Model Y även utanför Kina.
I rapporten för det första kvartalet förra året meddelade Tesla att närmre hälften av alla bilar de byggde under perioden hade LFP-batterier.