Stellantischefen: att tillåta e-bränslen ändrar inte vår elbilsstrategi
Carl Undéhn
30 mar 2023
Stellantis-chefen Carlos Tavares har tidigare inte dragit sig för att kritisera vad han sett som en alltför ensidig satsning på eldrift inom bilindustrin.
Samtidigt har Stellantis, som består av 14 märken som Fiat, Peugeot, Opel, Jeep och Citroën, lanserat en den ambitiösa elektrifieringsstrategin Dare Forward 2030 och engagerat sig i byggen av batterifabriker med Mercedes.
Stellantis och hela industrins framtid är eldrift och det ändras inte av att EU gått Tysklands krav till mötes att tillåta förbränningsmotorer med e-bränslen även efter 2035.
Det slog den frispråkige Carlos Tavares fast under ett tal vid det egna forumet Freedom Mobility.
-Vi är på god väg att leverera elektrifieringen som EU förväntar att vi ska göra, sa han enligt branschtidningen Automotive News.
Även chefer för andra biltillverkare som Luca de Meo från Renault och Jom Rowan från Volvo Cars har uttryckt skepsis mot beslutet att tillåta e-bränslen.
Bland annat Volvo och Ford hade tidigare gått ut och uppmanat EU-kommissionen att hålla fast vid det ursprungliga- och egentligen redan beslutade – förslaget som i praktiken skulle förbjuda förbränningsmotorn inom EU från 2035.
E-bränslen tillverkas genom att samla in koldioxid som sedan blandas med vätgas för att framställa ett syntetiskt bränsle.
-Industrin måste visa att de är klimatneutrala genom att samla in koldioxid jämfört med utsläppen av koldioxid som orsakas från motorn, sa Carlos Tavares.
Under forumets talade Carlos Tavares istället om vikten av att göra elbilar billigare. En avgörande punkt han pekade på var den ofta höga vikten.
Det beror mycket på batteriet där han ser förbättringspotential genom ny kemi och andra material än vad som används idag. Vad det skulle vara nämndes däremot inte.
Även ökad laddinfrastruktur ser han som en viktig komponent för att sänka priset genom att det ställer mindre krav på stora batterier för lång räckvidd.
-Är räckvidden kortare är vikten mindre. Är vikten mindre är kostnaden mindre, sa Carlos Tavares.