Elbilen logo Meny

Steyr börjar bygga svenska Volta Trucks elektriska lastbil nästa år

Med både Volvo och Scania har Sverige sedan länge en stor industri med lastbilar. Men omställningen till eldrift öppnar upp för nya aktörer. Svensk-brittiska Volta Trucks grundades så sent som 2019 men har redan fått stor uppmärksamhet med den eldrivna konceptmodellen Volta Zero som har en räckvidd på 20 mil.

Både norska posten och Bring i Sverige har visat intresse för modellen och i Frankrike har kyltransportfirman Petit Forestier lagt en beställning på 1 000 fordon från Volta Trucks.

Frågan var bara var de skulle tillverkas. Både Storbritannien och Spanien har varit på tal som tänkta platser för produktion. Men nu står det klart att tillverkningen kommer ske hos Steyr i Österrike med produktionsstart i slutet av nästa år.

Avgörande ska ha varit Steyrs långa erfarenhet av att bygga lastbilar åt bland annat MAN.

– Förutom en utmärkt produktionsanläggning har Steyr Automotive utbildade ingenjörer och erfarna chefer på alla nivåer i sin personalstyrka, sa teknikchefen och medgrundaren av Volta Trucks Kjell Waloen till Reuters.

Genom det vill de säkra att produktionen går som planerat och att de första lastbilarna kan levereras till kunder under 2023.

– Om du startar en helt ny produkt i en helt ny anläggning utan erfarenhet multiplicerar du riskerna och komplikationerna många, många gånger, sa Kjell Waloen som även menar att platsen mitt i Europa stämmer överens med företagets hållbarhetsmål.

– Genom att bygga våra lastbilar i Österrike, i hjärtat av vår europeiska lanseringsregion, kan vi skynda på lanseringen och minska klimatavtrycket från vår verksamhet, något som stödjer våra ambitioner kring hållbarhet.

Produktionen hos Steyr ska däremot endast vara den första av flera planerade platser för tillverkning. Tidigare i år meddelade Volta Trucks att de planerar att ha fyra lastbilsmodeller och tillverka 27 000 fordon per år till 2025. Företaget vill expandera till både Asien och Nordamerika och ser därför över möjligheten att tillverka lastbilar även där.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-09-08