StoreDot breddar tillverkning av snabbladdande celler
Carl Undéhn
3 maj 2023
Batteriutvecklaren StoreDot vill nästa år lansera batterier till elbilar som kan laddas betydligt snabbare än idag. I ett första steg lovas möjligheten att ladda 16 mils räckvidd på fem minuter. Planen är att till 2032 sänka det till endast två minuter.
Tekniken, döpt till XFC för ”Extreme Fast Charging”, bygger på en egenutvecklad anod med ett tunt lager av kisel. Sedan tidigare står det klart att den kinesiska batteritillverkaren EVE Energy ska ta fram batterier med XFC-teknik.
Nu meddelar StoreDot att det även ska ske tillverkning i både Europa och USA. Några egna fabriker finns inte i planerna från den israeliska batteriutvecklaren. Precis som med EVE Energy ska tekniken i stället användas i fabriker hos andra batteritillverkaren, utan att nämna vilka det handlar om.
Med tillverkning på tre kontinenter vill StoreDot både minska koldioxidutsläppen genom kortare transporter och säkra mer effektiva leveranser för tillverkare.
– Genom att betjäna våra kunder från deras egna anläggningar kan vi göra detta på ett effektivare sätt samtidigt som vi visar vårt engagemang för nettonoll, säger StoreDots vd Doron Meyersdorf i ett uttalande.
Enligt egna uppgifter samarbetar StoreDot med 15 ”globala biltillverkare” som för tillfället testar batterier med deras teknik. Dit räknas bland annat Volvo och Polestar som båda har investerat i StoreDot.
Om det även kan innebära tillverkning av batterier med XFC-teknik i Volvos kommande batterifabrik i Göteborg är ännu oklart. Eventuellt kommer tillverkningen i Europa ske i Italien inom ramen för det planerade batteriprojektet Italvolt.
Chef för det projektet, som vill bygga en batterifabrik med en årskapacitet på 45 GWh, är den svenske entreprenören Lars Carlström.
Tidigare i år slöt StoreDot och Italvolt ett strategiskt avtal om tillverkning av XFC-batterier på licens.