StoreDot når milstolpe med extremt snabbladdande batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 dec 2021

Israeliska StoreDot arbetar på att utveckla extremt snabbladdande batterier som de gett det passande namnet XFC, eller Extreme Fast Charging. Med egenutvecklad teknik har de tagit fram ett litiumjonbatteri som klarar högre strömstyrka och kan laddas fullt på fem minuter.

Nu har StoreDot också nått vad som beskrivs som en milstolpe i utveckling av deras snabbladdande teknik. Tester har visat att XFC-celler hade kvar över 80 procents kapacitet efter 850 direkt följande laddcykler. Tekniken ska nu förfinas ytterligare och i början av nästa år räknar StoreDot med att nå nästa milstolpe i utveckling. Då ska cellerna ha kvar samma kapacitet även efter 1 000 laddcykler.

Milstolpen ligger också i cellernas behåller kapaciteten trots en hög energidensitet på 300 Wh/kg.

– Vi är glada över att kunna sammanfatta vårt bästa år hittills genom att uppnå alla våra viktiga milstolpar tidigare än väntat. Vi kommer se tillbaka på 2021 som ett år då vi tog tydliga kliv framåt inom flera områden till fördel för hela elbilsindustrin samtidigt som vi stärker vår ledande ställning inom elbilsbatterier, säger en nöjd Doron Meyersdorf, chef för StoreDot, i ett uttalande.

Doron Myersdorf, chef hos StoreDot

Tekniken har ändå en bit kvar innan den är färdigutvecklad och serietillverkning ligger ännu några år fram i tiden.

Men resultaten som visat upp har varit lovande och biltillverkare som Daimler, teknikjätten Samsung och även oljebolaget BP har alla investerat i företaget.

Även den vietnamesiska uppstickaren VinFast, som ska lansera två elsuvar i Europa nästa år, har ingått ett samarbete med StoreDot kring utveckling av batterier.

Vid sidan av arbetet med XFC-celler presenterade StoreDot nyligen även ett patent för ”självlagande” battericeller, något som ska användas för att förlänga batteripaketens livstid. Celler i batteripaketet som inte fungerar som de ska kopplas bort utan att föraren märker något. Den nya tekniken ska sedan laga cellen i bakgrunden, men exakt hur det går till framgår inte.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!