StoreDot siktar på att ladda 16 mils räckvidd på två minuter
Carl Undéhn
7 mar 2022
Med XFC-teknologi vill den israeliska utvecklaren StoreDot ta fram litiumjonbatterier som kan laddas extremt snabbt. Det hörs också i namnet XFC, som står för ”Extreme Fast Charging”.
Nu presenterar företaget en strategisk plan som kallas ”100inX” med en tidsplan för utvecklingen. Enligt den är målet att inom tio år ha serietillverkning av batterier som kan ladda 16 mils räckvidd på endast två minuter.
Men redan om två år ska StoreDot ha fått igång serietillverkning av batterier med XFC-teknologi som klarar att ladda 16 mils räckvidd på fem minuter. Även det är betydligt snabbare laddning än vad som erbjuds idag. Porsche Taycan kan under optimala förhållanden ladda omkring 10 mils räckvidd på fem minuter.
Förutom snabb laddning arbetar StoreDot på andra förbättringar av dagens batteriteknik. Förra året visades bland annat teknik för vad som beskrevs som ett självlagande batteri. Celler som inte presterar som de ska kopplas bort och ska repareras i bakgrunden, men exakt hur framgick inte.
Inom tidsplanen ”100inX” ryms också arbetet med vad som beskrivs som ”semi solid state”-teknologi. Flera tillverkare arbetar på att utveckla solid state-batterier med fast istället för flytande elektrolyt. Det ger batterier med längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet. StoreDot satsar alltså på batterier med en blandning av både fast och flytande elektrolyt. 2026 ska det leda till batterier som kan ladda 16 mils räckvidd på tre minuter.
Både Daimler och oljebolaget BP investerade tidigt i StoreDot. Just nu genomförs en ny investeringsrunda för att säkra tillgången på ytterligare 80 miljoner dollar. En huvudinvesterare den här gången är den vietnamesiska uppstickaren VinFast som sagt att de vill lansera sina elbilar även på den europeiska marknaden.