/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FToyota-elsuvar-2025-01.jpg)
Storsatsning på elsuvar från Toyota – tre nya modeller i år
Carl Undéhn
12 mar 2025
Fram till 2026 ska Toyota lansera sex nya elbilar. En av dem, kompaktsuven Urban Cruiser, fick vi se redan i början av året när den firade premiär på Byssels bilsalong. Under eventet Kenshiki Forum, också det i Bryssel, visades ytterligare två elsuvar och Elbilen var på plats.

Den ena är en uppdaterad version av märkets nuvarande elsuv bZ4X. Men det handlar om en större uppdatering och Toyota beskriver det som en helt ny version av elbilsplattformen e-TNGA, som lanserades med bZ4X och syskonmodellen Subaru Solterra. Det innebär nya, mer kraftfulla och effektiva elmotorer när drivlinan nu använder komponenter med kiselkarbid. Framhjulsdrivna bZ4X har nu 167 eller 224 hästkrafter, i fyrhjulsdrivet utförande 343 hästkrafter. Även batterierna är nya och på 57,7 eller 73,1 kWh för en beräknad räckvidd på över 57 mil. Kvar är den generösa batterigarantin som lovar 70 procents kapacitet efter 10 år eller en miljon körda kilometer.
Laddeffekten är som innan på 150 kW, men bZ4X lovas ändå ladda snabbare när den nu får förvärmning som kan aktiveras både manuellt och med kartan. Även inredningen har delvis gjorts om för att nu vara lite mer avskalad och med en skärm på 14 tum som standard. Leveranserna av nya bZ4X ska dra igång i höst och något pris har ännu inte meddelats.

Häromveckan teasade Toyota en ”spännande och överraskande” elbil och nu får vi veta att det är C-HR+, alltså en eldriven version av crossovermodellen C-HR som togs fram för Europa 2016. Någon direkt konvertering till eldrift ska det däremot inte handla om. Även C-HR+ använder den omarbetade versionen av plattformen e-TNGA. Motoriseringen är därmed samma som hos nya bZ4X, alltså fram- eller fyrhjulsdrift och upp till 343 hästkrafter.
Toppversionen klarar 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Batterierna är på 57,7 eller 77 kWh för upp till 60 mils räckvidd och bagaget rymmer 416 liter. Toyota C-HR+ ska börja säljas på vissa marknader redan i år, men något pris har inte meddelats.

Urban Cruiser har vi redan fått se, och namnet har Toyota tidigare använt för en annan modell. Nu är Urban Cruiser en kompaktsuv som med en längd på 4,28 meter och befinner sig i samma storleksklass som Volvo EX30. Modellen har tagits fram med Suzuki och byggs i Indien i samma fabrik som Suzuki e Vitara. Att Urban Cruiser använder en annan plattform än bZ4X och H-CR+ märks på insidan, som har en helt annan design med gott om fysiska knappar.
Modellen erbjuds med framhjulsdrift och 144 eller 174 hästkrafter samt fyrhjulsdrift med 184 hästkrafter. LFP-batterierna är på 49 eller 61 kWh där det senare ger en räckvidd på 40 mil och värmepump är standard.

Toyota visade också den ännu mindre elbilen FT-Me, en 2,5 meter kort bil med plats för två. Den är ännu på konceptstadiet, men att den sätts i produktion känns troligt. Förhoppningsvis då med de smarta lösningarna där passagerarstolen lätt kan tas ut för mer lastutrymme och möjligheten att dela bilen med andra. Hastigheten är begränsad till 45 km/h och räckvidden omkring 10 mil.