/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FKGM_MussoEV_6.jpg)
Stort intresse för sydkoreansk pickup – kommer till Sverige
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
23 mar 2025
Nej, det är inte Hyundai eller Kia som lanserar Sydkoreas första pickup. Det är KGM. Vad är då KGM? Märket ägs av en sydkoreansk chaebol, alltså en familjeägd industrikonglomerat vid namn KG Group. KG Group är verksamma inom ståltillverkning, media, tjänster men framför allt i kemiindustrin. KG Group hade en omsättning på cirka 40 miljarder kronor år 2022. Det rör sig om en större aktör med andra ord. Och sedan några år tillbaka är de huvudägare till biltillverkaren Ssangyong, som de döpt om till KGM. Det rullar bilar på svenska vägar från märket Ssangyoung, så det är inte helt okänt här. Redan på mitten av 1990-talet såldes märket i Sverige. Men nu heter det alltså KGM. Och KGM har faktiskt representation i Sverige via det nordeuropeiska bilimportföretaget RSA. De säljer en elbil, KGM Torres EVX, en rejäl och robust suv för dryga halvmiljonen. En bil vi har testat i kommande numret av Elbilen (nr3, håll utkik!). KGM verkar rikta in sig på just större suvar och pickuper.





Nästa elbil från KGM blir alltså en pickup vid namn Musso EV. Det var stort intresse i Sydkorea när den lanserades i början av mars och lanseringsversionen sålde slut på en och en halv timme. Enligt KGM är Musso EV ett alternativ till medelstora suvar. Den funkar både som vardagsbil men med mer lastutrymmen. Den är femsitsig och mäter 5.160 mm på längden. 1.920 mm på bredden och är 1.740 mm hög. Den är med andra ord 30 centimeter kortare än en Rivian R1T, som ju inte kommer till Europa och några centimeter smalare och lägre. Men vid presentationen är det en del som påminner om Rivian R1T i att den marknadsförs inte bara som en pickup utan som en familjekryssare, där man kan campa och även använda elen från batteriet (alltså V2L) till att driva en arbetsplats, campingutrustning och annat. En äventyrsbil i någon mån. Vilket också blir tydligt när man ser att lastvikten är 500 kilo. Mer livsstilsbil än yrkesbil. Jämför exempelvis med den nära på lika stora Ford Ranger som har maxlast på 1000 kilo och får dra 3500 kg.

Interiört hittar vi två skärmar på 12,3 tum, digital instrumentpanel och navigering som även fungerar med Android Auto och Apple CarPlay, trådlös telefonladdare, backkameror och trådlös telefonladdare. Bilen bygger på samma plattform som Torres EVX. Men verkar ha fått större batteripack på 86,6 kWh (LFP-batteri), vilket är cirka 10 kWh mer än i Torres EVX. Det ska ge en räckvidd på 400 km. Snabbladdningen sker med 200 kW. Tio till åttio procent ska ta 24 minuter. Den går att få antingen med framhjulsdrift på 152 kW eller med fyrhjulsdrift på 300 kW. Musso EV kan dra 1,8 ton och har en funktion för att undvika fällknivssituationer om man drar släp.

När det kommer till terrängegenskaper har Musso EV en infartsvinkel på 19,2 grader, en avgångsvinkel på 23 grader och en markfrigång på 187 mm. Det är många som drömmer om en Rivian R1T, kanske kan det här vara ett alternativ, en billigare variant. KGM Musso EV har ett startpris på 32.800 dollar i Sydkorea. Och den kommer till Sverige med lansering efter sommaren, säger RSA till Elbilen. Vad priset blir i Sverige är ännu oklart, men bilen som finns till salu här med samma plattform, Torres EVX, kostar 554.900 kronor.

