Studie: Biltillverkare har dålig framförhållning för batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 dec 2023

Omställningen till eldrift betyder ett enormt ökat behov av material för tillverkning av alla de batterier som ska sitta i elbilarna. Material som oftast måste importeras långa vägar och där få aktörer med Kina i spetsen kontrollerar både produktions- och leveranskedjor.

I en ny studie från lobbyorganistionen Transport and Environment får nu biltillverkarna bakläxa för att sakna strategier för att säkra upp tillgången på dessa material. Enligt studien har europeiska tillverkare säkrat endast 16 procent av vad de kommer behöva fram till 2030.

De enda som får bra betyg vad gäller tillgången på litium, nickel och kobolt är Tesla och BYD. Tesla beskrivs också som tillverkaren med bäst strategi för tillgång av batterimaterial.

– Det finns ett tydligt glapp mellan biltillverkarnas mål för elfordon och deras strategier för kritiska mineraler. Tesla och BYD ligger långt före de flesta europeiska aktörer som först nu börjar inse utmaningen med att säkra batterimetaller, säger Julia Poliscanova från Transport and Environment.

Studien visar att förutom Tesla och BYD är det endast Ford, Renault, Stellantiskoncernen och Volkswagenkoncernen har långtidskontrakt för leveranser av viktiga så kallade ”nyckelmaterial” för tillverkning av batterier. Även Volvo, som från 2030 endast ska tillverka helt eldrivna modeller, hamnar långt ned i rankingen för att säkra upp leveranskedjorna för batterimaterial.

De tyska tillverkarna BWM, Mercedes och Volkswagen får beröm för sitt arbete med hållbarhet i leveranskedjan. Det innefattar bland annat spårbarhet av materialen, minskade koldioxidutsläpp vid framställningen och skydd av mänskliga rättigheter.

I andra änden av skalan för den punkten hittas BYD som kammar hem noll poäng när det kommer till hållbarhet. Orsaken är enligt Transport and Environment att de inte kunde hitta någon information kring saken när det kommer till BYD.

Mercedes, Renault, Stellantis och Volkswagen får också beröm för att stödja europeiska satsningar på batteritillverkning här. Bland annat har Volkswagen investerat stort i svenska batteritillverkaren Northvolt, som de idag äger 20 procent av. Genom den typen av engagemang blir de europeiska tillverkarna mindre utsatta för vad som beskrivs som ”leveranskedjechocker”, alltså ett eventuellt handelskrig med Kina vilket skulle skapa problem i leveranskedjorna.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: